Vin(gligt)

2008-11-12
21:29:41

Veckans vin är en box...


Veckans vin är Barone Ricasoli Formulae på Bag-in-box. Vinet är producerat av Barone Ricasoli, som sägs ha en speciell relation till vårt avlånga land då han är gift med en svenska. Vinmakar av vinet är Carlo Ferrinie och det är han som komponerar ihop sangiovesedruvorna till detta vin som ser dagens ljus under Toscanas sol.

Precis som när jag dricker andra viner gjorda på druvan Sangiovese får jag en flash-back och förflyttar mig till barnåren då jag vid nästan varje besök hos min farmor och farfar fick en påse hallon och lakritsbåtar som lördagsgodis. I vinet är tonerna av hallon och lakrits mer finstämt än i lördagsgodispåsen, småler. Vidare är vinet kryddigt och vanilj smyger upp i smaken vilket  känns helt rätt en vecka i november då Toscana lockar mer än ett regnigt Sverige. Vinet kostar 227 kronor på box.

På vintermormetern får det med snudd på högsta betyget eftersom det här vinet är bland det bästa jag druckit på Bag-in-Box. Betyget blir därmed Allgalaktiskt med snudd på högsta temperaturen drickbart.




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: