Vin(gligt)

2008-11-01
14:59:05

Nextopia - i väntans tider efter ett ännu briljantare vin. Vinsläpp i November
Jag tar Kent och Winnerbäck till hjälp för att på enklaste möjliga vis förklara det Micael Dahlén benämner Nextopia; "Allt du har väntat på krymper på nära håll" samtidigt som det "bakom varje hög av sand finns guld för den som letar". Kent i låten "På nära håll" och Winnerbäck i låten "För den som letar" beskriver riktigt bra kontentan av förväntansamhället, för nu är det inte längre saken som är grejen, utan längtan dit. Vi strävar helt enkelt mot ett nextopia som lovar att nästa vad-som-helst är bättre än någonting vi upplevt tidigare. Kopplat till vin blir detta en strävan efter en ännu bättre smakupplevelse i och med nästa vin vi dricker.  För företagen gäller det i ett sådant här samhälle skapa förväntan kring nya produkter och hela tiden tänka nytt och inte luta sig tillbaka och vara nöjda med vad de gjort. Återtar vi vinkopplingen i det här inlägget ser vi att Systembolaget med sina nyhetslanseringar anpassat sig till Nextopia och skapar stora förväntningar hos intresserade. Detta blir inte minst påtagligt nu i November då då exklusiva kultviner i små upplagor dominerar lanseringen. Ja viner vars pris i det närmaste nästan tappat verklighetskontakt sägs få vinälskare att ta fram sovsäcken och sover utanför Systembolagets specialbutiker i väntan att butiken öppnar klockan 10. Snacka om att stora förväntningar har skapats....

Nyheter på Systembolaget som Vin(gligt) tycker är spännande  och som inte kostar en halv förmögenhet i November är......

  • 2007 Würzburger Stein Riesling Kabinett Trocken, Franken Tyskland. Pris: 149 kronor
  • Novaia, Amarone della Valpolicella Classico Italien. Pris: 195 kronor
  • Roda 2004, Rioja Spanien. Pris: 299 kronor
  • Orzada Cabernet Franc 2005. Maule Chile. Pris: 119 kronor
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: