Vin(gligt)

2008-12-17
23:12:16

Rocca di Montemassi Le Focaie 2006....


Nykter utav vin och full av längtan. En längtan om att få just min önskelåt spelad under Musikhjälpen 2008 som fyllt  mitt liv ifrån Lucia. En av önskningarna har faktiskt spelats i radio eftersom fler gillar låten  Fix You med Coldplay. Kanske borde jag även önska The Cardigans och "I Need Some Fine Wine And You, You Need To Be Nicer" för vinbloggandets skull. Nu till inläggets verkliga essens.

Luciamorgon är sedan länge slut när jag beger mig ut på staden som andas julyra. Jag har mellan lussebullarna och skönsång av ljusets drottning hunnit med att läsa lite inlägg som andas vinexpertis för att få inspiration för luciakvällens stundande middag. Valet faller på ett nylanserat vin som hyllats till skyarna och mognat under Toscanas sol. Men när jag väl besöker Systembolaget är namnet på vinet jag ska köpa såsom borta med vinden. Allt jag kommer ihåg är  företeelserna Toscana och Nyhet. Valet faller spontant på det första vinet jag stöter på i Systembolagets hyllsystem som uppfyller båda kriterierna som min minnesbank hyser om vinet som ska inhandlas. Detta utan att ens reflektera över om det var vinet jag läst om på en annan vinblogg nära dig.  Vinet jag köper för middagen under lucia är Rocca di Montemassi Le Focaie 2006. Till en början måste jag medge att en lätt bris av besvikelse tycks beröra mig. Men mitt felköp ska snart visa sig vara en positiv överraskning som kostar 100-lappen mindre än det vin som var tilltänkt från början....  

Rocca di Montemassi Le Focaie 2006 är ett vin som producenten Tenuta Rocca di Montemassi komponerat ihop av 70% sangiovese, 15% cabernet sauvignon och 15% merlot. Vi häller upp det i glasen till en rätt från Thai Taste på Esplanaden. Maten är lagom kryddig och en mosaik av nudlar, kyckling och lite jordnötter, samt ingredienser som andas Asien. Innan första smutten får vinet stå emot gliringar eftersom priset är ynka 89 kronor, vilket kan betyda att vinet känns vattnigt och karaktärslöst. Vi får dock ta tillbaka våra påhopp och äta upp våra fördommar direkt efter att första tuggan sköljts ned med lite vin. Visst det är inte det mest sofistikerade vinet och inte heller det mest komplexa, men det är långt bättre än ett pratvin som slinker ned som saft. Rocca di montemassi  har en lång kryddig eftersmak som förhöjs av kaffe och chokladtoner och därmed känns som ett bättre vin i rådande prisklass. Perfekt i kombination med den smakrika maten. Det blir en win-win situation där vinet och maten tar hjälp av varandra och växer smakmässigt. Jag kommer att välja Rocca di Montemass Le Focaie 2006 fler gånger, vilket jag är säker på vid de tillfällen jag behöver ett vin som jag vet är gott till något enklare smakrik mat Liksom Alamos Malbec i samma prisklass så är det ett vin att återkomma till som är enkelt men för den skull inte tråkig.

Vinet når betyget med snudd på Världsklass i rätt sällskap i vår vintermometer. Detta då det i all sin enkelhet uppvisar en eftersmak som förbluffar och med ens släcker fördommarna om att ett vin för 89 kronor. En fördomm  om att vi i den prisklassen alltid känns aningen vattniga och karaktärslöst. Prisvärt med en eftersmak som alla kan lära sig att älska.........  

 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: