Vin(gligt)

2008-12-10
20:56:37

Dufvenkrooks Xmas Delight - veckans dryck på Vin(gligt)


Så mörk är natten i midvintertid, men om ett par dagar går det en ängel runt på stan med tunga fjät, och sprider ljus för hon kommer med ljus i sin krona. Lussefika stundar och något mer givet än glögg tillsammans med pepparkakor och lussekatter existerar inte vid en sådan sammankomst, därför är glögg veckans dryck utan konkurrens.

Blossa 08 blåbär som alla vid det här laget redan hyllat till skyarna lyste med sin frånvaro på Systembolaget i Kalmar efter försäljningsrekord. Tur var väl det. För hade Blossa 08 funnits så hade jag stängt av hjärnan och av bekvämlighetsskäl valt blossa. Nu fick jag låta hjärnan jobba och väga de olika glöggsorterna mot varandra. Efter en stunds tankeverksamhet var jag fast besluten om att släppa det traditionella och pröva något nytt .  Valet föll på glögg från Dufvenkrooks. En lång stund fanns även deras hjortronsglögg med i bilden, men denna i det närmaste fördrack jag mig på förra julen så köpet blev en flaska  Dufvenkrooks Xmas Delight. Enligt systembolagets beskrivning stoltserar gläggen med en  Söt, kryddig, fruktig smak med inslag av choklad, körsbär, vanilj och mint. Eller som författaren till Sockerbloggen uttrycker det "en kompakt, stark smak av ungefär allt som är smaskigt här i livet.Vad jag minns är det här den godaste glögg jag druckit". Jag vill öppna och dricka en liten smutt bums men jag får vänta tills på lördag....

Dufvenkrooks Xmas Delight kostar 69 kronor.

Kommentarer:

jag springer direkt och köper en flaska...

2008-12-10 @ 21:15:31

Hoppas jag inte vilselett dig, med mitt glöggtips.

2008-12-11 @ 20:05:33

Den glöggen lät betydligt mer spännande än B-08 och eftersom jag behöver fylla på mitt förråd blir det nog en sådan. Blossa 08 var förgätlig och sannolikt slutsåld mer på annonskampanj än smak, så där missade du inte mycket.



Magnus Reuterdahl

2008-12-13 @ 23:27:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: