Vin(gligt)

2007-12-02
20:09:15

Tips till alla ni vänner som skall bjuda mig på Glöggkväll, småler
image174

Julmys -07, glöggkvällarna byter av varandra i goda vänners sällskap. Någon förutseende person i vänkretsen har enligt tradition kommit över en flaska Glögg -07. V&S har skapat en hype och identitet kring glögg 07, enligt alla konstens regler hyllade av vilken varumärkesguru som helst. Ja det räcker att nämna fyra p-modellen a´la Kotler. Det finns ca 70 glöggsorter på Systembolaget och ändå köar folk för att få en flaska glögg med smak av havstorn och kanel. Glöggen med smak av havstorn och kanel verkar fått högre status och blivit en innegrej som alla vill ha med sig på glöggfesten för att visa att man hänger med. Allt detta eftersom folk fallit för en marknadförares mumbo jumbo. Visst det skall bli riktigt skoj att prova glöggen 07 och se om den smakmässigt når upp till sin efterfrågekurva. Själv har min ovilja att köa gjort att jag inte ens försökt komma över en flaska av -07. Dessutom är det som alltid lite roligare att själv försöka hitta något spännande som inte blivit serverat av massan och medier som ett måste att smaka. I valet av glögg har jag några återkommande favoriter, som alltid hamnar i varukorgen, dock brukar jag alltid komma hem med något kul och spontant. I år torde det spontana valet bli Amore Hjortron från Dufvenkrook.....

Glöggtips att bjuda mig på under en glöggkväll..............

  • Dufvenkrooks Amore 2007, smakar den lika gott som min farmors hjortronsylt blir detta ett riktigt kap för 79 kronor, ett spännand alternativ är det i vartfall.
  • Dufvenkrooks Special spetsad med Whiskey ett måste på en glöggkväll.
  • Blossa trestjärniga glögg spetsad med Cognac.

Nu vet ni vilken glögg ni skall köpa för att överaska..........
Kommentarer:

Glögg gjord på Havtorn finns på Klaus Goda i Uppsala vet jag, var där på julmarknad i helgen och fick mig ett smakprov. Ruskigt syrlig och god.
Nej, jag jobbar inte där :-)

2007-12-03 @ 21:27:03
#2: Harald

Sitter själv å smuttar på hemgjord glögg, den är färdigjäst och färdig att buteljeras :D. Gott när sötsuget slår till på kvällningen...

2007-12-04 @ 21:16:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: