Vin(gligt)

2007-12-16
13:16:09

Storytelling, så vann Velletri Rosso Reserva min uppmärksamhet.....
image176


Lördag eftermiddag . En fika har precis avslutats och det enda ärendet kvar att uträtta är att ta en sväng runt bolaget och välja ett vin som känns rätt i konkurrensen från glögg och tomteblossdrinkar. Väl inne på Systemet blir jag stående och tittar ut över hyllorna fyllda av otaliga viner, en känsla av beslutsångest fyller mig. En situation som plötsligt får mig att känna avsmak inför Systembolagets breda sortiment. Detta då jag helt enkelt glömt att ta in tips från rikets kända vinkännare. För att göra valet enklare beslutar jag mig för att välja ett rödvin i budgetklassen. Jag går runt i labyrinten av vinhyllor och känner att de olika varumärkena av vin börjar tala till mig och plötsligt står jag framför ett vin som skriker ut elegans och historiska vingslag. Ja det vilar lite mytomspunnen antikens Italien kring flaskans aura. Kring flaskan hals hänger ett budskap och jag snortar i mig berättelsen om vinet. Det berättas om en gammal charmig stad i det berömda området Castelli Romani söder om Rom som huvudsakligen ägnar sig åt vinodling. Berättelsen får mig att känna att detta vin inte kan vara dåligt. Jag faller med andra ord pladask för den korta berättelsen kring vinet. Jag har påverkats av vad man under universitetsstudier i marknadsföring lär sig att kalla storytelling. Jag småler åt vilket lätt offer jag varit för en marknadsförares enkla knep som denna nyttjat för att jag skall köpa just denna produkt. Vinet jag stolt bär hem i den lila flaskpåsen är Velletri Rosso Reserva. Ett vin som jag fortfarande förvarar odrucket i mitt vinställ, då det kändes överflödigt på festen...Jag lovar det kommer en utförlig beskrivning av vinet direkt när jag smuttat på det.......
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: