Vin(gligt)

2007-04-13
17:43:29

Kändisar styr dina spritvanor
Sitter djupt försjunken över en av vårt lands stora affärstidningar och deras månadsmagasin. Ögonen har precis snuddat knivskarpt på rubriken "kändisar styr dina spritvanor" och blicken flackar vidare till en rad i texten som talar om vilka olika sorters champagne som Madonna och paret Beckham skålar i. Artikeln belyser vidare att det blir vanligare och viktigare för olika leverantörer av alkoholhaltiga drycker att förknippas med olika kändisar. Vi vet idag hur mycket kändisar spelar in i marknadsföring av bla kläder så det är svårt att tro att det inte skulle vara ett framgångsrecept även vid marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Men frågan är om det verkligen är kändisarna som påverkar oss när allt kommer omkring. Är det inte media till sin yttersta spets som är den verkliga boven bakom att vi påverkas av kändisarnas spritvanor. Detta då ingen förutom de som hänger på samma krog som Madonna, om ens de, skulle veta vad Madonna skålar i om det inte snappats upp och skrivits i en tidning. Folk som vill känna sig inne tar efter vad tidingarna skriver att Madonna skålar i och sedan sprids det som en löpeld. Människan har ju alltid haft förebilder som de tagit efter i olika hänseenden och det långt innan Counting Crows i låten Mr. jones använde textraden "I want to be Bob Dylan". Nu har även fenomenet att efterapa vad olika kändisar gör och konsumerar blivit allt vanligare när det gäller vad folk beställer in på krogen. Själv kommer jag nog inte att beröras nämnvärt av vad olika kändisar dricker i alkoholväg. Utan jag kommer fortsätta att dricka det jag finner är gott i lagom mängd. Men vänta jag måste medge att jag beställt en Dry Martini på krogen efter det att jag tittat på Family guy, hunden Brian går ju alltid runt med en sådan...

image110
Hunden Brian ur Family Guy

Vin(gligt)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: