Vin(gligt)

2007-04-14
00:16:59

DELAIRE CHARDONNAY
image111
Har glömt att lämna mitt omdöme om vinet jag drack på Långfredagen. Nämligen ett Sydafrikanskt Chardonnay signerat Delaire.

Bakom Delaire står Delaire Winery i Stellenbosch Sydafrika. Det sägs att man har utsikt över nästan hela Sydafrika från denna vingård om man vågar sig upp till en av deras toppstugor. Vad som annars är av vikt att nämna om Delaire Winery är att de 2002 anlitat Mzokhona Mvemve som ursprungligen kommer från Zululand och är Sydafrikas förste svarte vinmakare som utbildat sig i vinkunskap. Detta har han gjort vid Stellenbosch universitet. Min belästa vän berättade detta vid provningstillfället av Delaire Chardonnay.

Vinets karaktär...
En förträfflig chardonnay med komplex ungdomlig och fruktig smak som förhöjs genom fatkaraktär med toner av päron och persika. Vad som även gör sig påmind i smaken är den för chardonnay så karaktäristiska smörigheten med inslag av vanilj.

Vinets betyg...
image112

Världsklass i rätt sällskap.
Som jag sa tidigare är Delaire Chardonnay en förträfflig Chardonnay med allting man kan förvänta sig och mycket där till med sin smörighet och ypperliga inslag av päron och toner av persika. Utgår vi enbart från smak så torde Delaire Chardonnay nå högre höjder än världsklass i rätt sällskap men tar vi in andra omständigheter såsom tillgänglighet så dras betyget ned då Systembolaget inte saluför vinet. En snabb check på Di.se och Röttorps digra lista av viner visar även den att Delaire lyser med sin frånvaro. Att min vän har vinet hemma beror på kontakter  inom vinbranschen. Vi på Vin(gligt) rekommenderar vinet till en härlig pastarätt.

Vin(gligt)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: