Vin(gligt)

2010-01-06
21:12:44

Rosemount Diamond Label Sangiovese 2006
Häromveckan fick jag hem ett smakprov av Rosemount Diamond Label Sangiovese 2006. Spännande då jag såvitt jag vet enbart druckit viner framställda av druvan Sangiovese som tillverkats i Italien. Rosemount Diamond Label Sangiovese 2006 som kommer från ett av australiens yngsta vinhus återfinns i Systembolagets beställnings sortiment och kostar 89 kronor alltså lika mycket som Boirat Sangiovese tillverkat i Italien. I de bästa av världar hade jag givetvis tänkt så långt att jag skulle smakat dessa båda viner samtidigt, men det är så lätt att vara efterklok. Istället drack jag och min familj vinet till en härlig julmiddag då vi tröttnat på allt som stavades julöl och julmust. Men jag lovar att jag när tillfälle ges att jag ska gå och köpa hem en flaska vardera för att verkligen jämföra vinerna som huserar i samma prisklass. Tills dess kan ni här läsa om vad jag tyckte om Rosemounts Sangiovese.

Jag skrev tidigare om detta vin i samband med den spektakulära vinreklam de tagit fram i samband med lanseringen. Läs här.

Rosemount vill förmedla en identitet om att vara innovativa och kreativa. Något de gör med senaste reklamfotograferingen som gjordes under vatten för att illustrera hur vinet smakar

Tanken med reklambilden ovan var att den skulle illustrera hur vinet smakade. När jag såg bilden började jag nynna på låten "Lady in Red". I've never seen you looking so lovely as you did tonight  I've never seen you shine so bright. Så hade jag tänkt mig hur vinet smakade. Men damen uppklädd i röd klänning beredd att gå på värsta galejet  lyste med sin frånvaro när jag smakade vinet. Hade jag utifrån den smak jag verkligen upplevde illustrerat vinet så hade jag låtit damen på orginalbilden suttit ihopkrupen under en fillt framför en brasa medans kylan går bärsärk utan för fönstret. Damen skulle varit iklädd en stickad polo modell mysig. Den bilden hade mer gjort sig till smaken.

Körsbärssmaken finns där, liksom en angenäm kryddighet. Jag inbillar mig att jag känner toner av julkryddor såsom kardemumma och nejlika men det kan vara maten som smittar av sig. Vanilj och lakrits återkommer också i smaken och jag hade köpt det igen för 89 kronor. Helt klart är dock att det är en av de bättre Sangiovese jag druckit i detta prissegment. Men jag är lite osäker på hur mycket stämningen och maten hjälpt till att höja vinet mot skyarna. Om det är så bra som Boirat vågar jag inte säga nu utan jag bara måste jämnföra. Jag får gå och beställa en diamantformad flaska och köpa med en italiensk Sangiovese och göra det testet.

Kommentar:

God fortsättning på det nya året! Jag tyckte att detta vinet var hur gott som helst, så jag tror inte att stämningen förde dig bakom ljuset ;) Trevlig helg!

2010-01-22 @ 08:43:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: