Vin(gligt)

2010-01-31
23:31:12

Hur mycket vin är en rimlig ranson?

Hur mycket vin är rimligt att dricka per vecka utan att kroppen tar skada?

Februari betyder nya spännande intåg bland vinerna på hyllorna hos Systembolaget. Då jag tidigare idag skummade igenom vad vårt lands främsta vinskribenter skrivit om februarisläppet så fastnade jag för en text på  DN med rubriken "Behöver du vita veckor?". Denna text handlade om hur mycket vin som är brukligt att dricka innan kroppen tar stryk. Enligt DN så kan du dricka upp till en flaska per vecka utan att kroppen tar någon skada. Dricker du däremot mellan 1 till 2 flaskor vin i veckan är det bra med en vit vecka då och då. I riskzonen för att kroppen ska ta skada av vinkonsumtionen hamnar du om du dricker närmare tre flaskor/vecka, varför du regelbundet bör ta vita veckor. Fara för vanebildning och skador på nervsystem och inre organ menar DN att det är om du dricker närmare 6 flaskor vin i veckan.

Jag kan bara konstatera att jag inte är i riskzonen utan kan fortsätta vinblogga och rekommendera viner. Skönt!

Drick hellre Gott än mycket
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: