Vin(gligt)

2009-10-12
23:16:42

Om tjeckiskt vin och höstens godaste glass....

Tjeckiskt vin i Vino Mikulov

Regnet öste ned som om Kalmar förvandlats till Göteborg eller ännu värre Borås. Jag gav upp och under kvällen fick jag avnjuta något som redan fanns hemma. Valet föll på det tjeckiska vinet som inhandlades i våras under resan med Henrik och Mattias. Så när jag väl trotsade regnet för att ge mig ut på något som skulle bli fotbollsfest hade jag Vino Mikulov Cabarnet Sauvignon 2007 med mig. Vanligen brukar fotboll och öl vara en bättre kombination, men ett vin fick duga....

Vino Mikulov Cabarnet Sauvignon inhyste inslag av svarta vinbär, björnbär, choklad och kaffe i den fruktiga smaken. Aningen kryddigt som vilken kvalitativ Cabarnet Sauvignon som helst. Relativt spännande till en början, men i samma takt som det blev nattsvart för vårt gulblåa landslag så tröttnade jag lite på Vino Mikulov även om vinet kändes många klasser bättre än det Henke och Zlatan visade upp. Att vinet dog ut så att säga beror nog på att jag inte åt något särskilt till vinet. Hade säkerligen smakat än mer till något matigt än de nävar med PopCorn som fick mina nerver i styr under 90 minuter.

Tjeckien som vinland vet jag inte så mycket om, men kul att prova något nytt. I Prag drack vi en riktigt god Pinot Noir som jag inte återfann på Flygplatsen. Vino Mikulov var ett bra vin för den peng jag gav för det, något över 100 lappen och har öppnat ögonen för att prova mer viner från landet om jag kommer över det. Efter fotbollen och vinet men innan Kalmar by night skulle upplevas och ett Harrys tog emot mig med öppna armar, liksom Lilla Pubben hann jag med att äta några skedar av höstens godaste glass. Nämligen smaken Fikon och Mynta från Sia. Riktigt smutt

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: