Vin(gligt)

2009-10-07
22:57:40

Kan ett "dåligt" vin smaka gott? Om det kan det är det verkligen ett dåligt vin då?
Att använda ordet dåligt känns något felaktigt eftersom dåligt i vinvärlden, ja i min värld, oftast syftar på vin med någon slags defekt som gör att vinets smak inte briljerar som det bör göra, ungefär som en fotbollsspelare som är halvskadad eller mentalt slutkörd... Låt oss istället använda termen "mindre bra. Frågan är då; Kan ett mindre bra vin smaka gott?.

Kommer säkert att få någon veta-bättre-typ efter mig för det här inlägget. En veta-bättre-typ som aldrig rör sig utanför wine spectator top 100 eller som slaviskt går efter Röttorps betygsystem i Dagens Industri.

För någon vecka sedan då jag köpte ett intressant vin dök frågorna i rubriken upp. Detta då jag i ren nyfikenhet efter att jag köpt vinet tittade vad Röttorp hade att säga. Vinet låg varken topp till på betygsskalan om man ser på kvalitet och sedan om prisvärdheten vägs in.

Vinet som nu ligger odrucket i hyllan är Frem Barbera d'Asti 2006. Jag har för någon månad sedan hunnit dricka ett halvt glas till grillat och min spontana känsla då var att vinet är mycket fräscht och stoltserar med ypperlig elegans och längd. Nu ska jag djuploda och sönderanalysera vinet som om man får tro listor och betyg, på pappret, ska vara ett mindre bra vin. Men det är väl som med allting annat, att känslan om någonting är bra eller mindre bra ligger i betraktarens ögon. Jag kan hitta flera fenomen i min omgivning. Popgruppen Kent hyllas allt som oftast av musikkritikerna och verkar vara något som det inte går att klanka ned på, men jag finner gruppen mindre bra. På pappret  och i många tyckares ögon ska IFK Göteborg vara ett tokigt mycket bättre lag än Kalmar FF som släppt tunga namn i sin startelva men i Allsvenskan skiljer bara två placeringar och senaste mötet vann Kalmar. Oftast dras dessa slutsatser innan en egenuppfattning skapats och man har klätt på sig någon annans åsikter rakt av. Jag har försökt gilla Kent men bara funnit små guldkorn och jag har försökt le när Göteborg spelar fotboll, men tanken om att ett storstadlag som fått behålla sin trupp och spenderat några miljoner inte kan prestera bättre ligger och gnager.

Allt för många är dem som utgår från listor och listor och åter listor och olika betygsskalor för sina val, för att klä på sig en annan än sin egen åsikt. Livsfarligt. Sedan undviker man sådant som inte får högt betyg av veta-bättre-typerna och de kritiker som anses stilsäkra. Ja testar man något som kritikerna dissat och det skulle visa sig att det var riktigt riktigt gott så håller man det för sig själv. Ska jag våga att hylla Frem Barbera d´Asti 2006 även om det listats som ett mindre bra vin?

Kan ett vin som anses mindre bra, verkligen smaka gott?


Kommentarer:

Om du med "mindre bra" och "dåliga" viner menar enkla viner så är det självklart att de kan vara bra. Så länge de är ärliga, korrekta och välgjorda viner så är de väl att betrakta som bra.



Huruvida de sedan är "goda" är ju en helt subjektiv bedömning individuell för var och en.

2009-10-08 @ 13:31:19

Jag menade egentligen sådana viner som inte får de högsta betygen av kritikerna och i synnerhet så rör det sig om de enkla då de kanske inte ens får vara med i bedömningar. Jag håller med dig i ditt svar. Även bedömningen kring vad som är ärligt korrekt och välgjort faller för en subjektiv bedömning inviduell för var och en, antar jag. Vi kan vara rörande överens om att det är svårt att bedömma vin...

2009-10-08 @ 22:30:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: