Vin(gligt)

2009-10-16
20:51:36

Jules Muller Gewurztraminer Réserve & torsk förgyller min fredag....

 

Jules Muller Gewurztraminer Réserve + Torsk = fredagsmys

Kung Bore har vad det verkar tagit över vardagen. Snöblandat regn över Kalmar och det ryktas om snö i vägkanten på sina håll i Halmastadstrakten. Jag har precis kommit hem efter jobbet och efter fullbordandet av några ärenden som berör sommarstugeprojektet. Magen ekar tom och jag tittar på recepten från Middagskorgen. Citron och örttorsk låter gott till en halvflaska vitt. Vitt vin i väntan på en lång kall vinter....

 

Själv har jag liksom frusit hela dagen, varför ett vitt vin till en början känns lite offside. Men till Citron- och örttorsk med potatismos, rödbetor och smulad fetaost är det skam att föreslå något annat.  Vi har dessutom inte avslutat sommartiden ännu för att försvara mitt val.  Gewurtraminer är min favoritdruva för vita viner varför jag denna vecka föreslår ett vin gjort på den druvan som färgmässigt strålar ikapp med solen, nämligen....

 

...Jules Muller Gewurztraminer Réserve för 102 kronor. Doften är ungdomligt fräsch, parfymerande kryddig med inslag av päron. Vinet stoltserar med en rik torr smak med kryddiga toner av melon och fläder som samsas med söta förföriska toner av honung. Vinet är ett ypperligt val till Citron och örttorsk vilket jag precis avnjutit. Perfekt fredagsmys. Tänk om en viss hade varit här och ej där det ryktas om snö i väggrenen. då hade det ekat av fulländad perfektion"

 

Idag när jag fick syn på den här höstens första flinga snö inlindad i droppar av regn dök en en gammal låt med Kent upp, nämligen Vinternoll2. Den har liksom fastnat för ett tag...

 

"Och dom säger att stan har blivit tyst och ful och öde älskling, Att det kommer bli en lång kall vinter. Jag har lärt mig att saknaden är värst när nån har sovit som ett barn, Genom en iskall vinter"


 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: