Vin(gligt)

2009-10-21
23:44:22

Jag kommer drömma om folkfest i Milano, Natten då Milan vände

 

Jag Vin(glar) till tappar vinfokuset och ramlar in på fotboll. Ja ni som följer bloggen börjar bli vana. Den här hösten har dock börjat mindre storslaget än det brukar. Kalmar FF spelade bort en favorit i repres från förra året genom ett magplask mot Örgryte och mina drömmars lag Milan har fastnat i grubblerier, Om Winnerbäck översatts till Italienska verkar det som spelarna i Milan sjunger "Det kallas tvivel det där som stör det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör... allt blir fel och slår bakut... Det mest sevärda i inledningen av hösten har varit en evigt ung inhoppare i Insaghi som vid varje intåg på en fotbollsplan nu närmare 40 år än fortfarande beter sig likt en unge som får uppleva snö för första gången. Tror laget låg 12 i Serie A fram tills i söndags och hur kul är det att le fotboll då åt vänner som hyllar United.

Men så plötsligt när den självklara söndagsfilmen byts ut mot gudstjänst i fotbollens ändla konst på ett kokande SanSiro kom en bris in över Milano som antydde på en vändning. Den tidigt alltid leende Ronaldinho som gått och surat i slow motion såg plötsligt ut som ett barn på julafton, han betedde sig som den stjärna han är och jag andades en smula glädje framför tvn i Kalmar.

Glädjen som spreds där och då i söndags mot Roma fick mig att hoppas att vinden har vänt. Dock satt jag framför matchen mot Madrid i Madrid utan större förhoppningar om att Milan skulle briljera. För det lät som ett mission impossible att klä av storstjärnor som Kaka och Ronaldo med flera. Samtidigt började det sissådär och ett tag tänkte jag göra processen kort och titta på en film med Johan Falk istället och det innan förnedringen började fylla den här lägenheten med inlandsis. Men en sann supporter störtar sitt lag. Plötsligt själ Pirlo showen på sitt eleganta sätt att framföra pjäsen fotboll, jag småler. ett leende som förvandlas till ett glädjevrål när en tjugoåring grinar hela Madrid och spansk fotboll i ansiktet. Fantastiskt Milan vinner......

 

Varje fotbollslag av rang borde ha ett vin som en vinmakare framställt för en hyllning till laget. Hade jag haft ett sådant vin till briljanta Milan så hade det nog varit utformat som flaskan ovan. En flaska för varje spelare i laget, ovan är hyllningen till Maldini som lagt guldskorna på hyllan.

Ha jag fick in en vinkopling

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: