Vin(gligt)

2009-10-10
11:57:54

En drink före kriget...
Jag lovar att det inte är Dennis Lehane och hans debutroman, vars titel återfinns i rubriken, jag har i åtanken även om det är en tämligen välskrivan bok.  Utan rubriken syftar på vad som komma skall denna lördag då solen stretar emot grått tandläkarväder i Kalmar.

Saft gjord på Havtorn


Så mycket drink är det dock inte tal om utan jag har stillat min nyfikenhet och äntligen tagit mod till mig och provsmakat av den flaska saft som lyser upp hela min kyl. Innehållet ser ut som om någon gjort pure av sommarens starkaste solstråle. Ett glas saft gjort på Havtorn inhandlat på Ölands skördefest. Kan det bli mycket sundare? Saften smakar annorlunda och går inte direkt stick och stäv med mina smaklökar till en början. Efter två glas har jag bedövat den annorlunda känslan av smaken och upplever saften som naggande god. Det blir ett tredje glas och gosse nu känner jag mig som jag svalt solen...

Krig och krig. I min värld där all världens snällhet och trivsamhet pressats över människorna i min närhet är det närmaste krig jag kommer det som utspelar sig på en av världens alla gröngräs som är berikade antingen med 18 hål eller två mål. I dessa krig blir bästa vinnarskalle, en vettigt slagen wedge eller en välplacerad tåfjutt det mest effektiva vapnet. På gröngräs med 18 hål är jag själv krigare av fredligaste sorten, antingen om jag utmanar mina vänner eller om vi är på lag. Fredlig då förloraren aldrig betalar med livet som insatts utan på sin höjd med en välriktad fika eller i värsta fall ett glas bubbel under en utekväll. Sedan får förloraren höra gliringarna hagla en oöverskådlig framtid framöver. På gröngräset med två mål deltar jag inte själv i kampen utan tittar på. Idag utspelar sig ett sådant slag och då stoltserar  Zlatan och Elm som mina ja hela svenska folkets härförare  på gröngräset i Köpenhamn. Måtte det bli seger.....

Dags att ta tillvara på dagen...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: