Vin(gligt)

2009-11-15
23:54:51

julmust......


Vissa saker ändras inte med tiden. En sådan sak är min relation till vårt avlånga lands juliga must.

Det lackar mot jul och jag antar att Coca-Cola precis som tidigare år med en påkostad reklamfilm inom en snar framtid åter kommer försöka att övervinna våra frusna hjärtan. Men år ut och år in så sopar julmusten banan med den multinationella jätten. Något som måste kännas tufft eftersom Coca-Cola världen över förknippas med jul allt sedan man 1931 lanserade den rödklädde jultomten med vitt skägg ritad av Haddon Sundblom. Undrar om jag någonsin kommer att få uppleva en jul då colan överträffar mysten?

Nåväl förra året upprättade jag en julmyst topp tre-lsita. Allt sedan dess har flera nya sorters must passerat revy. I helgen var jag på julmarknad i Huseby söder om Växjö och trodde eventuellt att jag där skulle finna skäl för att revidera min topp tre-lista. I synnerhet när det i rader av spännande "mat-i-jule-tider-stånd" salufördes en hel del must. En av musthantverkarna utmärkte sig genom att skrövla med att musten minsann var den ursprungliga. Jag smakade och visst var den god, men eftersom den unga mannen i lusekofta ej kunde försvara varför hans glögg kostade  57 kronor/litern mer än Apotekarnes julmust så var saken klar. Min lista har inte ändrats sedan förra året. I vartfall inte ännu.

Här följer MIN Julmust topp tre-lista.
  1. Apotekarnes Julmust från Carlsberg
  2. Julmust original från Kopparbergs
  3. Alla tiders julmust från Åbro


Kommentarer:
#1: åsa

prova three hearts julmust. Den ligger överst på min topplista!

Ha det så bra. kram

2009-11-16 @ 09:25:35

hej Åsa, Ska göra det om jag springer på den i dessa trakter. Låter som om den har Halmstads som ursprung. Ha det bra du också Kram

2009-11-16 @ 17:31:10

Håller med åsa, Three Hearts är definitivt värd att leta efter. Annars är nog Mora eller Hammars min absoluta favorit.

2010-01-31 @ 20:47:55

Jag får helt enkelt till nästa jul följa det tips Åsa och "Addicted to Julmust" ger gällande Julmust. Hoppas att någon butik i närheten har Three Heart. Eller är det runt Halmstad man lättast hittar deras julmust?

2010-01-31 @ 23:36:09

Three Hearts är nog lättast att hitta ju närmare Halmstad man kommer. I Göteborg där jag bor är den vanlig så den har nog en viss spridning ändå.

2010-02-04 @ 21:24:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: