Vin(gligt)

2009-11-08
22:06:27

Fonterutoli 2006 VS Morone 2005

Funterutoli 2006 VS Morone 2005, två viner i prisklassen 150 till 170 kronor gjorda på Sangiovese, från Toscana Italien men från olika distrikt

Italien, Toscana, Sangiovese, prisklass 150 - 170 kronor. Utav viner på Systembolaget som fyller upp dessa kriterier har jag 13 gånger av 10 valt Fonterutoli från distriktet Chianti strax söder om Florens. Detta då det stoltserat med allt vad en  ung-sangiovese behöver för att mäkta med att få 1.91 cm jag på fall.  Nu står en utmanare på scenen beredd att överta tronen bland viner som faller inom ramen beskriven först i inlägget. Nämligen Morone 2005 från distriktet Vino Nobile de Montepulcian.

 

Fonterutoli 2006, Chianti Classico, Ett vin som skriker ut "kom och plocka körsbär i min trädgård", ja den gamla schlagern, då den karaktäristiska körsbärstonen för druvan är briljant eftersom den även samsas med en gnutta röda bär. Vinets ljuva strävhet, dess lakritstoner och  tonerna som påminner om en kopp kaffe och tillhörande aptitretare choklad på kullzénska caféet ja Kalmars mysigaste fik, får mig att tro att kampen mellan Fonerutoli och Morone är avgjord på förhand.

 

Min nyfikenhet får mig ändå att smaka Morone, men min motståndskraft är tokigt stark Ja lika stark som  när man läser  Dennis Lehane vad man tror är den bästa deckarförfattaren  för stunden samtidigt som någon föreslår Harlan Coben. Eller som när någon ber en att indiefavoriten Belle and Sebastian ska jämföras med något nyare från Scottland och Glasgow.  Man tvekar att ens sätta sig i den situationen för tänk om man glömmer bort det man en gång avgudade, liksom förbereder sig för strid. Beredd att stänga sitt Spotify och bortse från råd på nya författare.  Men sedan tar man sitt förnuft till fånga och låter nyfikenheten ta över. Därför tar jag mig an Morone på samma sätt jag tog mig an Harlan Coben och de andra nya banden från den Skottska indiescenens huvudstad.

 

Morone 2005. Vino Nobile de Montepulcian. Ett vin som liksom Fonerutoli 2006 skriker ut "kom och plocka körsbär i min trädgård" men gör den till sin egen med en ny fräsch version. Häpnadsväckande nog en version bättre än Fonerutoli. Vidare stoltserar  Morone med en rik kryddig smak med en viss framfusig del av körsbär och russin som mynnar ut i förföriska toner av kakao och en lakritston som går på knock. Jag börjar tro att Morone 2005 är den välförtjänta vinnaren även om Fonerutoli inte hamnar långt efter.

 

Härmed har jag fått omvärdera min inställning till viner från Italien, Toscana framställda på Sangiovese i prisklassen 150 kronor till 170 kronor och förpassat Fonerutoli till en hedrande andra plats. Morone är den mest strålande stjärnan just nu. Vinet kostar 169 kronor. Något skämtsamt under provningen framfördes att det är dags att köpa upp lagret av Morone på Systembolaget i Kalmar innan de ångrar sig och inser att de tagit alldeles för lite betalt för detta vin. Utav 6 tämligen vana vinprovare så är nämligen alla redo att betala uppemot 300 kronor för vinet. ...

 

Men som sagt jag kommer alltid lyssna på på Belle and Sebastian och fortsätta läsa Dennis Lehane så jag antar att jag även i fortsättningen kommer att dricka Fonterutoli 2006 som kostar 159 kronor...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: