Vin(gligt)

2009-11-02
21:43:30

Comtesse Lafond Extra Brut - Champagnefest på Tegnergatan i Kalmar

Cotesse Lafond Extra Brut, Champagne. En lördag på Tegner...som att ta treans spårvagn till det ljuva livet

 

På promenad genom stan mot det ljuva livet. Kalmar och livet leker. En matkasse i min hand som en fribiljett till himlen, ja i vart fall för att få komma in i till värmen och stundande festligheter på Tegnergatan i Kalmar. En matkasse fylld med spenat, parmesanost, varmrökt fjordlax och lokalproducerad choklad från Timmernabben. Grabbarna stod för ingredienserna till maten, ja en del av dem, samt musiken och damerna stod för drickan samt sina kunskaper i matlagningens ädla konst. Jag fullbordade mitt uppdrag tidigare under dagen genom att i matbutiken stup i kvarten ringa till damerna föra att stämma av att jag verkligen tolkat deras inköpslista korrekt. Dessutom är jag kvällen till ära klädd i slips. Fint ska det va!

Väl på Tegner hade damerna korkat upp en flaska Comtesse Lafond Extra Brut dagen till ära och det smuttades gladerligen under matlagningen, till maten och på resten av festen.

Damerna bjöd på en prestige-champagne från ett sagoslott i Epernay. En intensiv och komplex Champagne med aromatisk frukt, aningen smörig och rostig i karaktären, som där och då gav samma upplevelse som när man slår en vettig wedge under en golfrunda som limmar flaggan eller rent av går i, eller som när du möts av ett leende av den där personen du känner lite extra för. Smakar det så kostar det, Champagnen går loss för 395 kronor på Systembolaget. Vinobele är det som inporterar vinet till vårt avlånga land.

Musiken som går varm denna kväll är Winnerbäck, Little Man Tate, The View, Jamie T, The Rakes, Jet, Billie the vision and the dancers, Coldplay, Belle and Sebastian, Molotov Jive, The Libertines och Mando Diao för att nämna några.

Innan det är dags att bryta upp och gå vidare ned till "la stada" och Harrys så bjuds det på Rom. Jag vet inte om det är min kopp av te utan jag är nog mer för whiskey. Ända gångerna jag hellre väljer rom är som nu för att vara artig, om jag fick förmånen att vara med i nästa pirate of the caribbean rulle eller om jag någongång i livet hamnar jämte någon speciell i regnet i Tantolunden, precis som i låten Rom I regnet av Lundell. Ja hur stor är sannolikheten för det.

Lite motstretigt byts kulisserna ut medan kvällen brinner upp. En tvåa med tända ljus och goa vänner byts mot Harrys med discodans och en salig blandning folk. Vi spelar med i skådespelet, dansar och häpnads ibland över dJns val av musik. 80-tal så långt örat kan höra.  Det är inte så mycket intressanta folk ute som det brukar, dock får jag syn på en dam med briljant klänning, vem hon är det vet hon nog bäst själv.

När jag går hem har jag en Gessle-låt ekande i huvudet, varför vet jag inte men texten går såhär...

I have a party in my head,I hope it never ends,The buzz and the sounds, The straights and the bends
I have a party in my head, Its been there before, And if you wanna join, Please knock on the door

Tack A och H för en trevlig kväll. Utan Er hade det varken blivit god mat eller champagne. Knappast lika trevligt sällskap heller...
Kommentarer:
#1: Anna Bergenhem

Tack själv för trevligt sällskap, mat och bra musiksmak. Kul att lyxa till det lite med Champagne också, vi tor att den kommer slå igenom ordentligt snart :)Kram

2009-11-03 @ 11:31:23

Ja den har potential att bli bra. Riktigt gott! Vi hörs och syns snart! Kram

2009-11-03 @ 22:57:14

"smakar det så kostar det" om en skumpa för bara 395 kr, ha ha ha! Vissa har det tufft =)

2011-01-28 @ 00:14:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: