Vin(gligt)

2009-03-05
21:53:36

Veckans vintips andas nya smakupplevelser
 Veckans vintips hämtar jag från min egen nyfikenhet som poppar upp till ytan då jag tittar igenom nyhetssläppen i mars på Systembolaget. Jag utgår helt från viner som väcker min nyfikenhet  och som jag därför kommer att köpa. Det rör sig om för mig nya druvsorter, samtidigt som jakten på goda viner från Bordeaux och Italien fortsätter....

Meteora  Passito di Pallagrello

Meteora Passito di Pallagrello från Terre del Volturno  i Italien är gjort på druvsorten  Pallagrellooch beskrivs bära en smak med inslag av honung, nougat och apelsin. Gör sig bäst till desserten och kostar 168 kronor.

Taburno  Amineo 2007

Taburno Amineo 2007 Beneventano Italien. Druvsort är Coda di volpe varför jag blir riktigt intresserad av att prova vinet, detta då jag inte druckit vin på druvan tidigare. Vinet ska enligt Systembolagets beskrivning vara en frisk fläkt av ananas,päron och persika. Vinet kostar 100 kronor och passar till fisk och skaldjur.

Château Mazeyres  2006

Château Mazeyres 2006  Bordeauxslott, Pomerol, Frankrike. Är detta en ny favorit från Bordeaux och Pomerol som inte kostar en smärre förmögenhet? Vinet kostar 220 kronor. Fruktigt vin med smak av kaffe och plommon.

Barolo La Serra 2004

Barolo La Serra 2004 Barolo Italien gjort på druvsorten Nebbiolo. Att jag är nyfiken på detta vin beror på att jag fann vinet Fontanafredda Barolo Serralunga D`Alba 2004 galant. Barolo La Serra kostar 288 kronor och ska smaka bära stor friskt kryddig smak med inslag av körsbär, plommon, kryddor, tobak och choklad. Min nyfikenhet är väckt.
Kommentarer:
#1: Bintan

Gud vilken bra sida! Jag älskar vin men jag har ingen aning vad som är gott utöver dom två sorter jag alltid dricker :-)

2009-03-07 @ 15:12:21
#2: Mikael

Hej, kul att du gillar min sida. Vilka sorter brukar du dricka?



Kika gärna in igen för inspiration om fler viner...

2009-03-07 @ 16:11:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: