Vin(gligt)

2009-03-02
23:32:57

Château la Tour de By 2004
Château la Tour de By  2004

Château la Tour de By 2004,  En lätt bris från vinets högborg Bordeaux  blåser in och lyfter känslan där vi sitter i ett valv som andas 1600-tal under Kalmars kullerstenar. När den något råa och unkna doften i källaren förenas med vinet från Bordeaux  så är jag beredd att följa raden av vinbloggare som hyllat vinet.  Detta eftersom doften i ett nafs får mina sinnen uppfyllda av allt vad den bästa av sommardagar på landet har att erbjuda. Jag tappar fotfästet i kohagen under den årliga brännbollsmatchen i byn Rönnerum på Öland. En komocka har fått mig på fall. Sidbyte. I nästa sekund slår någon ett helvarv och jag springer förgäves in i havet av vinbärsbuskar och rundar ett plommonträd för att inse att det är försent att bränna den lycklige. Matchen är över och det är fikapaus i gröngräset och doften av nybryggt kaffe ler mot dig. Sorry jag svävade ut. Men  doften med inslag av kaffe, plommon svarta vinbär och jord banar väg åt att det här är början på en kärlekshistoria ......

.... Men när jag smakar vinet visar det sig bums att jag har gjort fel som givit det en gloria.  Tillbaka i verkligheten. Vinet smakar, som något uttryckte det under provningen, precis som misslyckad saft,  ja du har ansträngt dig för att göra egen saft men missat hälla i sockret. Kaffetonerna som lyftes fram som positiva i doften faller platt i smaken då de för tankarna till när nybrygt kaffe fått stå på på bryggaren alldeles för länge. När jag sedan känner något som påminner om ungdomens första och sista prilla så går jag över till nästa vin och orkar inte analysera sönder vinet mer. I jämförelse med det andra  bordeauxvinet är Château la Tour de By 2004 som kostar 134 kronor på Systembolaget inte vad jag hoppandes på. Jag är beredd att ge vinet betyget Direkt sårbart.  Dock är jag beredd att prova vinet igen. Jag eller vinet kan ha haft en dålig dag.

Imorgon faller omdömet på det vin från Bordeaux som jag gillade bättre.

Kommentar:

Vi behöver någon som skriver om viner, god mat och annan livsstilsrelaterade frågor av eget val. Vi har många läsare och du kan länka tillbaka till di egen blogg.



Kom ihåg http://kulturspegeln.se där du kan recensera, debattera och tycka om kultur och livsstil dygnet runt och ha massor av läsare. Delta i debatten!



Du kan dessutom vara med i våra tävlingar och vinna fina priser.



Registrera dig, logga in och skriv dina egna artiklar och allt som rör kultur. Du kan dessutom länka till din egen blogg och få mer/fler besökare.

2009-03-03 @ 08:49:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: