Vin(gligt)

2009-06-17
23:34:12

Vin i midsommartid
Det blir midsommar på Sveriges bästkust i omgivningarna kring Kalmar och Öland. Ryktet säger att vi som befinner oss här i midsommar har störst chans till sol. Detta gör att vi slipper plocka in och ut det dukade bordet, att vi kan stråla ikapp med solen och bara njuta av sommaren från Sillen via jordgubbstårtan till kvällens grillfest, någons danssteg i slowmotion till Sjösala vals och ett dopp medan solen drar på sig täcket. Poetry in motion....

Jag har blivit ombedd att inte ta med mig några viner utan de vackra damerna i min närhet ska stå för vinet.  Jag har dock lite insikt i vilka drycker det kommer att smuttas på i midsommartid.

Columnella 06. Festerna utan detta kultvin då damerna i min närhet väljer vin är tämligen lätträknade. Detta vin är perfekt till midsommarmiddagen då ribban ska höjas några snäpp tillsammans med feststämningen.

Raats Cabernet Franc är ett riktigt smutt vin. När det gäller vita viner så är vinr framställda av cabernet Franc de viner jag föredrar vid sidan om rieslingviner och viner gjorda på Gewurtztraminer

L´Hospitalitas 2005. Bakom detta vin står Gerard Bertrand. Att damerna kommer att välja detta vin beror på att de spenderat ett halvår på vingården för något år sedan och jobbat där. Fått en inblick hur ett bra vin blir till. Sist jag drack detta höll jag på att tappa bort mig själv i de förförsika tonerna av björnbär, viol och lakrits. För är det något i vin som gör mig knäsvag så är det just förföriska toner av lakrits.

Rum Plantation Old Reserve Jamaica 1998. Jamaica, Femton gastar på död mans kista, Hej och hå och en flaska med rom! In the raggamuffin style. Detta kommer avnjutas till god mörk choklad.

Faktum är att jag tror jag får ta tillbaka några utav mina gissningar, då de mycket väl kan ha hittat nya spännande sorter. Hur som helst har dessa damer god smak så jag litar på dem till fullo. Helt dryckeslös kommer jag inte gå till festen, detta då jag måste provsmaka vinet jag köpte hem från prag, Mikros Vin Ryslink Vlašský
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: