Vin(gligt)

2009-06-29
22:52:41

Om konsten att fira "med snudd på evig kärlek" med Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut




Det är för oss solen går opp Och lyser som guld för kärlekens skull Solen går opp så oskuldsfull Och lyser på oss för kärlekens skull. Jag lånar öppningsorden från Gärdestad. Det är 35 år och två dagar sedan min mor och min far bestämde att de sida vid sida skulle gå och ingick äktenskapslöften. 35 år snuddar nästan på evig kärlek. I lördags firade vi deras bröllopsdag. Eftersom min syster ägnat sommarens första dagar till att inom sommarjobbet på Peab projektat i Kosta på det nya Kosta Boda Art Hotel så hade hon köpt champagneglas från varumärke SEA på pojke-möter-flicka-ja-kärlekstema. Glasen skulle det sedemera skålas med och därför hade jag med mig en flaska Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut. Äkta champagne som kostar 225 kronor på Systembolaget. Jag stod och velade duktigt vid inköpstillfället men detta champagnes utstrålning kändes perfekt för ändamålet.

Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut är en komposition av 70 % pinot noir, 20 % chardonnay och 10 % pinot meunier.Druvorna kommer från tre områden i Champagne. Chardonnay från Côtes des Blancs, Pinot Noir från Aube och Pinot Meunier från Vallé de la Marne. Alexandre Bonnet som är producenten bakom champagnen håller till i Les Ricey i distriktet Aube

Alexandre Bonnet Grande Réserva Brut stoltserar med stilig fruktig smak av bröd och olika citrusfrukter. Jag tycker det är gott och vill man inte betala mer för sitt bubbel så är Alexandre Bonnet ett riktigt kap. Mycket godare än något blaskigt mousserande och inte fullt så upp-hausat som rejält dyrare Bollinger. Vi skålar i Champagne i samband när vi äter en klassisk jordgubbstårta och en tårta av glassigare karaktär. Riktigt gott
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: