Vin(gligt)

2009-06-23
22:58:18

Om jordgubbstårta, kaffe och mörk Choklad när godaste romen från Rum Plantation koras

Jordgubbstårta hör sommaren till

Hur mycket kärlek kan en jordgubbstårta vara gjord av? Jag behöver inget svar men hänger med när tanken far. Jag känner mig som en påklädd Rönnedal när det vankas fika. Jordgubbstårtorna som A&H, ja ni vet vilka ni är, har lagt komponerat ihop då vi andra spelat en krocketmatch på liv och död ser rumberade och goda ut.  Ja de bara inte ser goda ut, ett första smakprov får mig att le och en längtan av att skära till en bit till växer sig allt starkare. Ute skiner solen och livet känns smutt. Någon höjer volymen på stereon och som tur är strömmar ingen skvalig sommarplåga eller skrändig musik ur högtalarna. Heartbeat med The Knife är däremot en riktigt bra låt. Det skrattas kring bordet där jag sitter i goda vänners lag och surplar kaffe a´la snabbkok och tappar räkningen på antalet tårtbitar jag ätit. När tårtfarten börjar gapa tomma är det dags att gå över till nästa läckerhet. Ett spontant test av rom av mäkre Rum Plantation går av stapeln till smälltande god mörk choklad med fairtrade märke.

Vilken röm är godast från Rum Plantation? Vin(gligt) korar

Romen Rum Plantation från Cognac Ferrand importeras till Sverige av Vinobele Wine Agency Vi dricker Rum Plantation Old Reserve Nicaragua 1998 och Rum Plantation Trinidad 1993 till mörk choklad och en spontan provning uppstår med syfte att kora vilken utav romen som är godast.

Rum Plantation Trinidad 1993 stoltserar med en Harmonisk smak där inslag av arrak, fat, vanilj och apelsin förgyller.
Rum Plantation Old Reserve Nicaragua 1998 har tydliga toner av romirussin, vanilj och kola. Vidare är romen kryddig och har tydlig fatkaraktär och spännande vegetabiliskt inslag

Vilken rom är godast då?

Jag tycker att Rum Plantation Old Reserve Nicaragua 1998 är godare än Trinidad 1993. Detta då den känns mindre spritig och har en len ton av romirussin som förför. Romen från Nicaragua ligger närmare Whiskey i smaken vilket jag finner som ett stort plus. Till den mörka chokladen är romen från Nicaragua ett kap...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: