Vin(gligt)

2009-07-08
23:21:29

Rumberat?
I mitt inlägg om myterna kring rosévin använde jag mig av ordet  rumberat, ett ord som inte figurerar i SAOL och som inte heller Google snappat upp förutom då jag använt det vid andra tillfällen.  Några läsare har reagerat på rumberat och velat ha en rimlig förklaring på vad det betyder. Därför följer nu ett försök till att ge en någorlunda förståelig förklaring till ordet "rumberat" utan att låta för flummig.

Tidigt 2000-tal gick det ett tv-program som hette Rumba. Rumba hade koll på de allra senaste trenderna. Rumberat har kommer från namnet Rumba och är inspirerat av tv-programmet Rumba. Av en slump dök begreppet upp under en föreläsning i marknadsföring på en högskola nära dig. Detta för att beskriva en tjejs sätt att vara Hon hade kanske inte kläderna som modebloggarna hyllar men hennes egen stil matchade till fullo och passade galant till hennes rödbruna hår på ett sätt att hon utan att veta om det/eller göra anspråk på det lätt kunde stoltsera på omslaget av Elle eller någon annan stilguide för tjejer. Hon var kort och gott rumberad ja en sådan där tjej som Jakob Hellman sjunger om i Hon har ett sätt. Sedan dess har jag och mina närmaste vänner från studietiden använt ordet rumberad eller rumberat vid olika tillfällen för att beskriva företeelser i vår samtid som vi tyckt passa in på vårt egenpåhittade ord.

Rumberat/Rumberad betyder att något är populärt & chict och inne, lite före i tiden, utan att göra anspråk på att vara det.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: