Vin(gligt)

2009-07-16
02:33:05

Ett smutt vin från Italien för under 100-lappen
Renato Ratti  Colombè 2008, Smutt italienskt vin för under 100 kronor

Vinkvällen i sällskap med  systrarna Bergenhem bjuder på en riktigt bra vinupplevelse. Vi har träffats för att äta och dricka gott samt utbyta kreativa idéer. Förr sågs vi oftare då samtliga bodde i Kalmar ,men nu har de andra halvt som halvt bosatt sig i Göteborg vilket gör att mötena sker mer sällan.

Kvällen till ära bjuder jag på ett Italienskt vin som kostar 99 kronor på Systembolaget. Jag har valt  att köpa vinet för att fullfölja min jakt på riktigt goda italienska som ligger i prisklassen runt 100 kronor . Detta då jag inte vet hur mågna gånger jag köpt hem ett vin från Italien i prisklassen runt 100 kronor i tron att jag ska förföras av vinet. Att jag blivit missnöjd med mitt vininköp har varit mer en regel även om det finns undantag och goda Italienska viner som inte kostar mer än 100-150 kronor.

Vinet som dricks denna kväll är Renato Ratti Colombè 2008 ett vin som utan tvivel får skrivas upp på listan över viner från Italien som är superba och ligger i prisklassen runt 100 kronor.  Jag utbrister i ett Äntligen! a´la Gert Fylking. Äntligen ett riktigt smutt vin från Italien för under 100 kronor. Renato Ratti ser dagens ljus i Piemonte i nordvästra Italien, är vi ändock noggrannare är vinet från distriktet Dolcetto d'Alba. Vinet är en komposition av druvan Dolcetto och bakom vinet står producenten Renato Ratti.

Redan när jag sticker ned näsan i glaset anar jag stordåd och smaken bekräftar att mina föraningar stämde. Vinet stoltserar med en framfusig kryddig smak som underhåller med toner av lakrits, hallon och vanilj. Finstämt ja en riktig hit nästan värd stående ovationer.

Köp och prova själv...
Kommentar:
#1: Justine

Sött blogg! Hoppas att du har haft en fin dag! kramis :)

2009-07-16 @ 18:06:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: