Vin(gligt)

2009-07-05
23:53:15

En mumsbit på spännande och inspirerande Kackelstugan
Bilen styr österut. Eftersom jag befinner mig på Öland blir resan i östlig riktning föga imponerande på längden då ön är tämligen smal. Vid Halltorp strax norr om Ekerum något söder om Borgholm går färden österut  mot Västra Sörby där en en kringbyggd ölandsgård vid namn Kackelstugan huserar.  Kan det bli mer idylliskt?

Kackelstugan Västra Sörby Öland

Kackelstugan i Västra Sörby Öland

Kackelstugan Västra Sörby Öland



Kackelstugan är minst sagt en spännande och inspirerande mötesplats mitt på Öland med logi, poesi, musik, mat & dryck i lugn lantlig miljö. Kackelstugan är även ett öländskt bildningscentrum. Här finns ett galleri och böcker från böcker från det egna förlag saluförs. På Kackelstugan finns troligtvis världens första tyckeri. Tanken är att "kackla" i kackelstugan (uppvärmning), äta och "tycka" i tyckeriet. Spår kan man lämna efter sig om man önskar - i form av "tyck" under duken eller under plastskivan i golvet.

Kackelstugan Västra Sörby Öland


Jag är här den här gången främst för att stilla min hunger och fylla mina sinnen med en kullinarisk upplevelse. I Kackelstugan bjuds det bland annat på lokala delikatesser som t.ex sörbysoppa, kackelsoppa. Kycklingrätter står högt i kurs. Mitt val faller på rätten som stoltserar med namnat Kackelpasti och kosar 95kr. då den i menyn beskrivs som "Jättegod pastasås med kycklingbitar, ädelost, tomat, paprika, kapris och oliver. Spiralpasta!". Jag måste säga att beskrivningen av maträtten i menyn är en regim of truth, ja inte en droppe av överdrift har blandats med texten. Pastan är verkligen himmelsk och jag lyckas uppfylla syftet med besöket...





Vin(gligt) rekommenderar Kackelstugan varmt då maten är superb och atmosfären gemytlig och rogivande.. Sväng förbi nästa gång ni är hungriga och befinner er i närheten.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: