Vin(gligt)

2009-01-27
21:14:29

Vintips - 4 röda viner bland februarinyheterna
Lanseringen av nya viner på Systembolaget i februari närmar sig med stormsteg. För en gångskull har jag tagit mig tid att planera mina inköp, Jag har hittat några spännande röda viner i olika prisklasser och från vitt skilda ursprungsländer. Som det ser ut kommer jag att införskaffa vin från Italien,Sydafrika, Frankrike samt Uruguay. Nästa steg är huruvida dessa nyheter stoltserar i sortimentet på systembolaget i Kalmar eller inte........



Pin Monferatto Rosso 2006 från Italien och distriktet Monferrato som sägs innesitta en smak med inslag av bland annat plommon, körsbär, lavendel, lakrits, tobak och choklad. Låter briljant och måste därför avsmakas samtidigt som vinerna som bär noshörning på ettiketten nått lite av en kultstämpel. Kostar 315 kronor.


Lomond Conebush Syrah 2006, Vin gjort på druva Syrah från Sydafrika brukar attrahera mina smaksinnen. Detta vin ska enligt produktinformationen som Systembolaget ger frambringa toner av björnbär, choklad i ett framfusigt pepprigt format. Återstår om så är fallet. Vinet kostar 149 kronor.



L'Hospitalet de Gazin 2003 Frankrike och Pomerol har jag riktigt stora förväntningar på. Vinet ska vara fruktigt och stoltsera med toner av plommon och kaffe. Kostar 299 kronor.


Gimenez Mendez Alta Reserva Tannat 2008, Detta vin får räknas som en spännande outsider. Jag tror inte jag druckit vin från Uruguay tidigare så nu ser jag min chans. Jag ger mig in i det okända och hoppas på att vinet i smaken formulerar de inslag av björnbär,  vanilj och lakrits som figurerar i produktbeskrivningen. Priset på vinet är 70 kronor så det är värt ett test.

Kommentarer:
#1: Emma

Du förresten, med tanke på ditt motto, jag såg en så jävla stor anka häromdagen. Ja den var så stor så man skulle kunna tro den led av fetma eller att den helt enkelt käkat upp en av sina egna. Men när jag delgav mig av historien till min vännina kunde hon berätta att ankor kan para sig med gäss. Det var alltså en gåsanka. Ibland spelar naturen små trick på en!

2009-01-28 @ 20:24:09

Ja ibland spelar naturen små spratt!!!

2009-01-28 @ 21:06:47
#3: Vicktoria

Hejhej!

Såg att du ska prova ett vin från Uruguay. Kan bara säga att om du stöter på röda viner (tannat bla) från vingården Juanico (Fernando Deicas) så ska du definitivt prova. Var på Vinprovning där för ett par veckor sen och alla på vinprovningen var rörande överrens om att det utan tvekan var bland de bästa viner vi druckit. Vi tänkte oss en vinprovning med lite medelroliga viner men de var fantastika allihoppa. Nu pratar vi röda. De vita var dock inget särskillt.



Hoppas det snart kommer fler viner på Bolaget från detta fantastiska Vin-land =)



// Vicktoria

2009-02-06 @ 12:40:00

Hej Viktoria, Tack för tipset, Jag ska hålla ögonen öppna efter vin från Juanico. Själv har jag inte druckit något vin från Uruguay ännu så det ska bli spännande.

2009-02-06 @ 18:46:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: