Vin(gligt)

2009-01-02
20:22:19

Dedicato a Walter 2005 - Ja så var den flaskan slut
Dedicato a Walter 2005 ett vin från Toscana på druvan Cabernet Franc


Vinet jag nu ska berätta om köptes in för någon hundring mer än vad ett par jeans från Cheap Monday + en fika och en lunch kostar. Ett par jeans håller i ett par år medan en flaska vin räcker igenom en utsökt måltid och den måltiden är förlänge sedan avslutad och vinet därmed även det färdigsmuttat. FärdigtFärdigt och det är dags att försöka återge känslan av att inmundiga Dedicato a Walter 2005, som vinet heter.

Gatljusmörker råder i ett kylslaget Kalmar och man gör så där som alla andra gör när det är kallt och det är kallt men inte innanför. Väl inne regerar värmen och så fort det italienske vinet fyller glaset till en tredjedel och vinet dricks i ett första provsmak förvandlas en lägenhet i staden, som med jämna mellanrum dyker upp i Johan Theorins böcker, till ett helt annat land. Ett landskap där jag möts av en vingård, olivträd, en rad med höga cypresser och en befäst by uppe på en kulle. Tanken har kopplat upp sig mot en reseguide som levererar drömmen om Toscana., där vinet som ska avnjutas ser dagens ljus.

En kort googlesekvens innan maten serveras avslöjar att år 2005 är med Toscana mått mätt en strålande årgång. Det framgår av att sommaren var lång och efter några små regnskurar i september kunde man skörda druvor av yppersta kvalitet. Våra förväntningar kring vinet vi tjuvsmakat på är högre än höjden som Restaurangen vid universums ände i boken "Liftarens guide till galaxen" befinner sig på.

Det äts potatisgratäng och Kyckling som sköljs ned av det Toscanska vin som levererar en smakrikhet som är komplex. men vid ett första försök att sätta ord på vad jag känner i smaken framtonar en aning kryddighet som harmoniseras med inslag av röda bär, kaffe och choklad i en finstämd komposition. Vinet är till 100 % framställt av druvan Cabernet Franc. En druva som jag inte har druckit så mycket av tidigare, men efter att jag druckit Dedicato a Walter 2005 så har jag en mycket positiv uppfattning om druvan, men jag är väl medveten om att vi drack ett vin som ligger i ett dyrare segment och förmodligen har kvalitet därefter.

Producenten bakom Dedicato a Walter 2005 är Poggio al Tesoro som är ett sammarbete mellan Allegrine, ett familjeföretag baserat i Fumane i vinområdet Valpolicella i nordöstra Italien. Företaget grundades för 151 år sedan, och Leonardo LoCascio en välkänd entreprenör i export och distribution av italienska toppviner till USA.

Vinets omdöme:
Jag har ovan försökt sätta ord på smaken, för att klara av att ge ett rättvist omdöme så tar jag hjälp av John Denver och låten Annies Song. Om vinet Dedicato a Walter 2005; You fill up my senses like a night in the forest like the mountains in springtime, like a walk in the rain like a storm in the desert, like a sleepy blue ocean you fill up my senses, come fill me again. Har jag klargjort vad jag tyckte om vinet?

Synd att vinet tillhör ett sällanköpsvin med sina 575 kronor på prislappen, mot vinet talar också den ringa tillgängligheten, just nu finns vinet enbart i Malmö,Gustavsberg, Stockholm och Göteborg...

Nu ska jag börja leta efter andra Cabernet Franc viner i lite lägre prisklasser.

Mycket av informationen om vinet är hämtat från VINGRUPPEN I NORDEN AB
Kommentar:
#1: Janne

Hej!

Prova Château Gratien för ett annat uttryck av cabernet franc. Raats i Sydafruika är också bra.

2010-12-25 @ 11:36:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: