Vin(gligt)

2009-01-13
22:18:24

Columella 2005
Kultvin Columella 2005, vinet som dracks till smågodis kostar över 500 kronor

Om jag berättar sanningen så kommer jag förmodligen att ha alla veta-bättre-typer efter mig som säger sig veta allt om hur vin ska drickas......

Helt sanningsenligt är att det dracks Columella 2005 under lördagskvällen. I lögnen dracks det här sydafrikanska vinet som kostar 520 kronor till en galant komponerad rätt, i vilken viltköttet får vinet att växa och förstärka tonerna av  mörka bär och choklad, men det sägs att ärlighet varar längst.

Sanningen ger en helt annan bild. Den onyanserade verkligheten är den att det är på en förfesten  till chips och smågodis som Columella får glasen att skimra magiskt blårött. Även till något så fjuttigt men ack sågott som saltlakrits ger vinet upphov till  en resolut, ekig, livfull och rik smak. Att vinet gör sig så pass bra till en påse gott och blandat skvallrar om någonting större. Jag har lärt mig en läxa och det är att aldrig mer kasta bort sådant smakrikt vin tillsammans med en näve godis. Eller vad gör det, jag hade riktigt trevligt och vinet var gott trots vetskapen att vinkännare kommer att hånle åt  hur Colummella dracks denna lördag i Januari......


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: