Vin(gligt)

2009-01-04
22:06:47

Birgit Eichinger Riesling Gaisberg 2007
Birgit Eichinger Riesling Gaisberg 2007


Det blev en lugn lördagkväll och allting ja allting var nästan perfekt.

Birgit Eichinger Riesling Gaisberg 2007
som jag presenterade i ett inlägg under gårdagen "Vitt vin, Winnerbäck och Moules Frites ingredienser i en lugn & trivsam lördagskväll" betraktar jag nu efter gårdagens provning som en galant ny bekantskap bland Rieslingviner. Den riesling jag oftast köper är GB Riesling Sauvage 2007 från producenten George Breuer, men nu har jag hittat ytterliggare en favorit att växla mellan.

Birgit Eicinger Riesling Gaisberg 2007 tillverkas på Gaisberg en vingård i staden Stras som ligger i vindistriktet Kamptal inte långt från Wien i Österike. Vinet är framställt av uteslutande Riesling. Som lite överkurs så sker tillverkningen av vinet som följer; Musten kall-macererade i 15 timmar följt av 20 timmars naturlig klarning med hjälp av gravitation. Därefter jäsning med hjälp av utvald Rieslingjäst och buteljerad i mars 2007.

Smaken är modern och bjuder på typiska inslag för rieslingviner i form av cirtusfrisk fruktsyra, men på ett personligt och galant vis. I smaken definieras även flörtiga toner av aprikos, mandarin och äpplen. Jag gillar det och hänförs av den bitterljuva eftersmaken. jag finner vinet väl värt sina 154 kronor. Smakade utsökt i kombination med Moules Frites...

Vin(gligt) använder en egengjord vintermometer för att åskådliggöra betyget ett vin får
Vinets betyg Himmelskt med snudd på Allgalaktiskt, tillsammans med
George Bruer är Birgit Eichinger Riesling Gais den godaste Riesling jag druckit i
Prisklassen 100-160 kronor

Varför då bara nästan perfekt? Det som inte var perfekt med kvällen eller snarare natten var att jag vaknade klockan 03.00 då jag höll på att sno hörlurarna runt halsen i sömnen, Ljudboken jag tog del av var fortfarande högljud i lurarna. Sedan var det svårt att somna om.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: