Vin(gligt)

2009-02-22
19:56:59

Viña Tarapacá Private Reserve Last Edition 2002
Viña Tarapacá  Private Reserve Last Edition 2002, Maipo Valley Chile, Merlot, Syrah, Cabernet Sauvignon

Viña Tarapacá Private Reserve Last Edition 2002, Maipo Valley, Chile. Vinet har tappats på flaska i december 2001 . Producenten bakom vinet är Viña Tarapacá ex Zavala som har sitt ursprung i en av de vingårdar som anlades av förmögna personer i Santiagos utkanter under senare hälften av 1800-talet. Idag är Viñan en av Chiles största vinexportörer och räknas till en av landets framgångsrikaste vinproducenter. Vinet jag druckit är framställt av druvorna Cabernet Savignon, Merlot och Syrah och lyser med sin frånvaro på Systembolaget och även hos Bibendum som importerar viner från Viña Tarapacá ex Zavala till vårt avlånga land. Jag lovar därför att återkomma med uppgifter kring vinet och vad det är för speciellt med den här varianten. Jag har fått tag på vinet via Vinsajten.com.

Maten, drycken tvn. Petra Mede, potatissallad, grillad kyckling och vin från Chile

Till  Melodifestivalen äts grillad kyckling och potatissallad samtidigt som Viña Tarapacá Private Reserve Last Edition 2002 avnjuts. Gällande Melodifestivalen så tyckte jag Petra Mede överglänste de tävlande bidragen. 

Vinet är ypperligt till maten som andas "sommarfest" i mina ögon. Grillad kyckling och potatissallade gör sig dock riktigt bra även i februari.  Vinet öppnar upp sig med en parfyrmerad doft med inslag av  Peppar, lakrits och kaffe. Jag lutar mig tillbaka, njuter och inser raskt att vinet stoltserar med en smak i vilken toner av peppar, lakrits och kaffe framhävs på ett angenämt lent vis. Vinets smak för tankarna till syrliga marknadskarameller. Även grön paprika finns med på ett hörn i smaken. Kanske saknas spänningsmoment i smaken. Men vinet är gott och smaken lätttillgänglig. Därmed är vinet helt klart väl värt att prova.

Jag återkommer med mer fakta kring vinet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: