Vin(gligt)

2009-02-26
21:14:57

Pragvår -09. Vad är ett måste under ett besök i Prag?
Vår i Prag, vad får man inte missa? Dela med dig av dina bästa tips i staden Prag

Next stop Prag. Det är nu helt klart att det blir en resa till Prag med Hikko och Tikko under våren.  Ett kompisgäng som trots varje-dag-slitage under fem års högskolestudier fortfarande umgås och har förmågan att få det oväntade att hända.  Nu väntar den tjeckiska huvudstaden. Prag - det kallas himmelen och ingen av oss har varit där. Min uppgift inför resan är att ta fram förslag på vad vi ska göra när vi väl är där. Därför behöver jag tips från er läsare angående vad som är ett måste under en helg i Prag. Dela därför med er av era bästa Pragtips och bidra till att resan blir briljant. Att vi kommer att bli inblandade i det oväntade är vi redan förberedda på.


Tack på förhand
Kommentarer:

music club tror jag stället hette... disco på 7 våningar.... helt galet!!!

hoppas ni får trevligt!

2009-03-03 @ 09:43:19
#2: anne

Det finns en häftig jazzklubb som heter något med Staro.. Namnet skulle betyda Den gamle mannen, eller den gamla gubben. På en bakgata nära torget med den astronomiska klockan.



En TIDIG morgonpromenad, när solen är på väg upp, på Karlsbron är ett måste. Där står smyckesförsäljare som har rätt kul prylar.



Kafkamuseet är värt ett besök. Den judiska kyrkogården också.



Alla härliga ölsjappar och ölhak och konditorier.



Gå inte på någon mindre klassisk musikföreställning i konserthuset, det var rena skiten.



Gå gärna en guidad tur, staden är så full av häftigheter men man behöver nästan att någon pekar på dem för att man ska inse det.



Vad ni än gör blir det bra, det går inte att inte älska Prag! :)

2009-03-03 @ 10:13:32
#3: Linn

Karlovny Lazne

5-våningsdisco med olika teman på varje våning. Bäst var 80-talsvåningen.

2009-03-03 @ 11:04:09
#4: therese

Dit skulle jag verkligen ta en weekend till med min sambo, vore mysigt.

2009-03-03 @ 11:12:37
#5: Josefine

precis som linda skrev borde ni gå till det stora discot på 7 våningar. ett tips, köp alltid tunnelbanebiljett det kostar verkligen inte alls mycket. jag och min kompis var där i höstas och hoppa över att köpa för det var bara att gå igenom. men rätt som det var var det självklart biljettkontroll och vi blev stoppade. något annat ni ska göra är att gå på pubcrawl, skitkul och man träffa människor från alla världens hörn :D ha en trevlig resa!

2009-03-03 @ 11:30:30
#6: madde

HEJ,ett bra semesterval=) jag var i Prag i sommras med min man, han är från tjeckien så vi var och hälsade på hans familj och samtidigt visade dem mig större delen av Tjeckien. Prag är underbart. Jag var gravid i 5 månaden eller något sånt, det var skit varmt men den bästa upplevelsen jag har varit med om. Vi var och besökte dem stora pragsborgarna, gamla stan, pragbron, karlsbron, S:t Vitus katedralen på Gyllenegatan (massa historia) och maten ska vi inte snacka om. Mmmmmm man vill ah den med sig hem till Sverige hahah. Det är billigt där och helt underbart. Ni kommer inte att ångra er=) Trevlig resa=)/Madde

2009-03-03 @ 12:08:50
#7: Tess

tävling tävling :) vinn presentkort på kläder kika in



250 kr valfritt plagg på www.fifilur.se

2009-03-03 @ 13:06:19
#8: caroline

Det sjukaste jag såg därborta var en kyrka vi besökte. Den låg en bit utanför staden, i ett litet samhälle som hette Kutna Hora tror jag (jag vet, märkligt namn..) Kyrkan är dekorerad takkronor, sköldar och annat gjort av skelett/ben/skallar från ca 70000 människor!! Det sjukaste, märkligaste och mest absurda jag sett i hela mitt liv. Inget för känsliga, men perfekt för halloweeninspiration...!



Hoppas ni får en grym resa!

2009-03-03 @ 13:15:50

Vilken timing.

Ska också ned dit så jag tar del av tipsen du får :)

2009-03-03 @ 15:06:32
#10: annabanan

Prag is the shit! Där är jättefint, mitt tips är att gå och se Alphonse Mucha-konst. Finns säkert på flera ställen då han är Tjeck. Sen är maten jättebra och billig.

2009-03-03 @ 16:28:41
#11: jennifer

dit vill jag åka!

2009-03-03 @ 17:28:47
#12: emeli

glöm inte kameran!

2009-03-03 @ 17:36:53
#13: Hanna

Verkar vara en fin stad, hade hemskt gärna följt med. Ler.

2009-03-03 @ 18:30:06
#14: Isabella

Var där i juli månad. Pragborgen är ganska intressant och även Karlsbron. De judiska kvarteren och astronmiska uret är några av de platser jag besökte när jag var där. :) hoppas du får en helt underbar resa för det hade jag. Prag är en otrolig vacker stad. :)

2009-03-03 @ 18:32:26
#15: emelie

Hejsan! Jag och min familj bor i Tjeckien ca 9 mil från Prag. Finns massa vackert att se. Ta tid på er och köp en bok med sedvärdheter så kommer ni se det mesta. Parizka, pragborgen, karlsbron, john lennon wall, hungersmuren osv. Underbar stad!

2009-03-03 @ 21:55:51
#16: Olivia

Det beror på vad du vill göra. Vill du ut och festa så finns det ju vissa stället som är rätt jätte tuffa. Kommer inte ihåg namnen nu bara. Men ska du ut och "se" saker så borde du verkligen åka till den judiska kyrkogården.

2009-03-03 @ 22:21:01

Det beror som sagt på vad ni vill göra. Ska ni ut festa kan jag inte hjälpa er (var där när jag var 12!) men annars finns dt lite kul grejer att se. Börja med att bosätta er hyfsat centralt. Vi bodde i en jättefint hotell så nära allt så vi promenerade hela dagen! Var också där under våren. Härlig resa. Det finns mycket att se och göra, annars är staden väldigt vacker. Hoppas ni hittar ngt som är intressant för er där :)

2009-03-03 @ 22:32:29

Tack för alla galanta tips.

2009-03-03 @ 22:53:37
#19: Sandra

Åh, fullkomligt älskar den staden. Gamla stan med alla vackra byggnader är ett måste. Sen har dom sjukt många mysiga jazzpubar. Karlsbron också! Underbar stad.

2009-03-03 @ 23:04:38
#20: Shirley

Åhh Prag är en riktigt vacker stad! Ett tips är att om ni har tid, gå en bit utanför stan. Där är allt ofta billigare och bättre, men folket där förstår inte så mycket engelska fast det går nog bra iaf. Det är helt annorlunda än inne i stan där alla turister håller till.

2009-03-04 @ 00:37:10
#21: Tanten

Förutom de tips du fått skulle jag säga att det viktigaste är att gå lite vilse ett tag. Bara lulla runt och glida in någonstans för en pilsner. Karlsbron, borgen, judiska kvarteret med kyrkogården känns som måsten som man tipsas om i guideböckerna. Gå vilse! Ta gärna en tur ut på landet en sväng om det hinns. Kutna Hora är häftigt!

2009-03-04 @ 07:40:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: