Vin(gligt)

2009-02-17
23:29:05

Nipozzano Riserva 2005
Italienskt vin från Toscana

Skulle det här vinet klara av att värma en frusen vintersjäl? Skulle det här vinet kunna axla manteln omsorgt designad av de högt ställda förväntningarna inför derbyt i milano? jag svävade i ovisshet. Allt munitiöst förberett detta till trots blev det en aha- upplevelse när, som Birro uttrycker det i sin, rymdskeppet San Siro landar i en tv nära mig. En briljant uppvisning av italiensk fotboll. Men briljerade vinet?

Nipozzano  Riserva 2005 Chianti Rufina, Toscana, Italien. En Riserva Chianti Rufina från det anrika huset Frescobaldi. Ett vinhus som funnits från 1300- talet och än idag ägs av samma familj

Vinets karaktär
Kryddigt vin som till en början alls inte är någon livfull italienare. Efter viss luftning börjar dock vinet utrycka "känslor" i lagom dos. Fram tränger toner av körsbär och plommon. Jag känner genast igen mig i en elegant Sangiovese då något i smaken för mina tankar åt hallon och lakrits. Smaker som jag något barnsligt förknippar med barndomens hallon och lakritsbåtar. Vi har alla våra egna referenspunkter. Vinet stoltserar med en lång eftersmak som går mot vanilj. Pato har just reduserat när bara en smutt kvarstår av första och enda glaset med vin för kvällen. Hoppet tänds och fortsätter lysa... Inom sinom tid tar både matchen och vinet slut. Jag är ett intryck rikare. Vinet köper jag gärna igen vilket är ett gott betyg. För denna dag i februari till  Fyra ostar (formagio) och  med fotboll av världsklass som underhållning lyckas vinet att förtrolla en vinter. Vinet är helt klart prisvärt och kostar 129 kronor. Vinet får betyget någonstans mellan världsklassli rätt sällskap när prisvärdheten vägs in, medan hela inramningen på kvällen får snäppet högre, Himmelskt.  Går även att köpa på Här

Betyget på vinet Lomond Conebush Syrah
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: