Vin(gligt)

2009-02-16
22:59:11

Korkmisär
Korkmisär, Du skruvar i för att dra upp korken ur flaskan, det trilskas, smulas sönder och du drar och drar.

Det här inlägget har jag inget vetenskapligt belägg för. Men jag upplever att det blivit  vanligare med vinkorkar som på någotsätt är deffekta . Samtidigt kan det vara så att jag är otursförföljd i mitt val av vinflaskor och dras till viner med defekt kork. Fler defekta korkar har medfört att processen med att öppna vin blivit mer riskfylld och komplex för att undvika kork i vinet.  Men dessa situationer har blivit vanligare i allafall för mig. Hur många känner igen sig i följande situation?

Korkskruven sjunker ned i korken och du gör dig beredd för att i ett litet kick dra upp korken och därmed få avsmaka ett underbart vin. Men ack nej. Det trilskas. Korken smulas eller faller i tusen bitar. Du får ta nya tag. Du skruvar. Du drar. Tar i. Men inget händer. Du svär. Beredd att ge upp. Öppna en ny flaska vin. Mer av korken smulas. Du lyckas ändock dra ur korken. Måtte inte kork hamnat i vinet eller att vinet på annat sätt blivit korkdefekt.

Korkdefekten är ett stort problem för vinindustrin och det sägs att 5-8% av världens flaskor är drabbade.  Korkdeffekten tar sin skepnad genom att en unken doft tonar upp ur ditt glas. Orsaken till korkdeffekt är det kemiska ämnet 2,4,6-trikloranisol.

 Upprop: Våga vägra defekta korkar, korkar som trilskas, smular sönder eller på annat sätt ger upphov till korkdefekt  på vinet


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: