Vin(gligt)

2009-02-08
11:14:06

Gimenez Mendez Alta Reserva Tannat 2008


Gimenez Mendez Alta Reserva Tannat 2008 produceras av Gimenez Mendez i distriktet Las Brujas i södra Uruguay. Vinet är gjort på druvan Tannat också kallad Harriague. Druvan kom till Uruguay med baskiska immigranter under 1870-talet.

Vinets karaktär: Till en början känns vinet fruktigt och angenäma toner av vanilj, lakrits och mörka bär får mig att le, men sedan tar en kärvhet över som mynnar ut i något stumt och intetsägande. Vinets avslutning drar ned betyget men jag finner ändock vinet prisvärt. Samtidigt som jag fått upp ögonen för Uruguay som vinland. Jag hoppas att få dricka fler viner från det landet för ett vintips från en läsare gör mig tämligen nyfiken.

Från Victoria fick jag följande vintips;

"Kan bara säga att om du stöter på röda viner (tannat bla) från vingården Juanico (Fernando Deicas) i Uruguay så ska du definitivt prova. Var på Vinprovning där för ett par veckor sen och alla på vinprovningen var rörande överrens om att det utan tvekan var bland de bästa viner vi druckit. Vi tänkte oss en vinprovning med lite medelroliga viner men de var fantastiska allihopa. Nu pratar vi röda. De vita var dock inget särskilt.

Hoppas det snart kommer fler viner på Bolaget från detta fantastiska Vin-land =) "
Kommentarer:
#1: Tommy

Måste testas. Svårtyglade tannat är kanske vinvärldens mest underskattade druva. Jag är Madiran-fan och Alain Brumonts Chateau Montus cuvée prestige och La Tyre (båda på 100 % tannat) är bland det godaste jag druckit.

2009-02-08 @ 12:24:46
#2: Anonym

Det tycker jag, jag måste även jag avsmaka fler viner gjorda på druvan. Får ta och kolla upp de tips du lyfter fram. Tack för tipsen

2009-02-08 @ 22:20:20
#3: Mikael

Tack Tommy för tipsen. Jag skrev kommentaren ovan men namnet föll bort

2009-02-08 @ 22:45:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: