Vin(gligt)

2009-12-23
00:48:54

Dryck när juldags morgon glimmar, ett inlägg om dryck i juletider ...


Dan före dan före dan. När klockan slinker över midnatt och julafton sparkar av sig täcket för att vakna till liv då är det jul. Min jul börjar nämligen när Jussi Björling sjunger in julafton med ett klassiskt O Helga Natt. Jag somnar bums som ett litet barn för att vakna full av förväntan. 30 år och det är fortfarande något helt magiskt med jul, så alldeles förtidigt börjar jag dan som ni känner som julafton. Det här inlägget kommer att handla om drycken jag kommer att dricka under julafton till de olika rätter av fika och mat samt godis som denna dag har prefixet Jul. Hoppas jag lyckas inspirera och att ni inte redan köpt allt till julafton då alla är barn igen...

Liksom alla andra dagar börjar jag julafton med espresso, tror inte jag kan starta en dag utan detta svarta guld. när fikat dyker på en så blir det kaffe i kopp och inte i mugg eftersom min gode far förespråkar att kaffe ska drickas i kopp.
Sedan tar julmusten vid, för vad är en julafton utan julmust och i mitt liv stavas must Apotekarnes. När middagen serveras kommer ölen upp på tapeten. Ett julöl kan aldrig bli mer aktuellt än just denna dag. Hade jag sållat mig till skaran som aldrig provar nytt skulle julölet prydas av ortsnamnet Mariestad, men jag kommer sannolikt dricka norskt. Närmare bestämt Underlig Jul, så gott men kanske inte värd sina 45 pengar. Men det är jul bara en gång om året och jag ska inte dricka mer än en flaska. När kvällen tänds och middagen avslutas tar jag nog till ett glas rött. Denna dag kommer jag dricka Rosemount Diamond Label Sangiovese, ett vin jag aldrig smakat tidigare men nyfikenheten är stor då det sägs smaka julkryddor. Ja det är nog i stora drag vad jag ska dricka under julafton, givetvis blir det nog en traditionsenlig snaps ochså men jag har inte valt den ännu.

Årets bästa jullåt är by the way Melody Clubs och Anna Järvinens I Don´t Believe In Angels


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: