Vin(gligt)

2009-08-29
19:22:35

"Mellan dig och mig" & "billiga måndagsbyxor" , ja jeans till far
Vernissage Kalmar konstmuseum utställning Mellan dig och mig

Idag har jag Vin(glat) mig genom den svarta kuben i Kalmar tilllika stadens konstmuseum. Jag har insnortat en måttlig dos kultur då jag varit på vernissage av utställningen "Mellan dig och mig" signerad Snæbjörnsdóttir & Wilson. En personlig inbjudan tillsammans med en intresseväckande beskrivning av utställningen fick mig boka in vernissagen i planeringen. Följande beskrivning som ingick i inbjudan hade annars vållat överhettning av min tankeverksamhet en evighet framöver om jag inte upplevt utställningen bang boom nu;

"Mellan dig och mig av konstnärerna Snæbjörnsdóttir/Wilson tar sin utgångspunkt i avbildningar av- och det inneboende värdet i saker och ställer frågor kring den mångfald av värdegrunder som vi bygger dessa avbildningar på. I sitt konstnärskap har Snæbjörnsdóttir/Wilson under en längre tid undersökt det speciella förhållande som råder mellan det mänskliga och det icke-mänskliga djuret – i verket nanoq; flat out and bluesome undersöker de isbjörnen, i Big Mouth den tasmanska tigern, i (a) fly, det urbaniserade husdjuret osv.I utställningen mellan dig och mig undersöker konstnärerna de för samtiden typiska förhållanden som existerar mellan människor och sälar på Island, särskilt i de isländska kustområden där ömsesidig påverkan och samspel mellan arterna på olika sätt har pågått under många århundraden."

Plötsligt står jag med ett glas alkoholfritt mousserande/cider och ett knippe nötter i handen och stirrar rakt in i en isbjörns ögon.  Uppstoppad jovisst men jag får medge att jag instinktivt ryggar tillbaka. Jag inser att jag borde ha en bättre relation till djur så nästa gång torde jag bjuda in nallen till fest Good damn it!

The Salty dog i Nybro. Pappa köper jeans.

Några timmar innan vernissagen efter en fika hos mormor, vandrar jag med min far över torget i Nybro. Jag övertalar min 60-åriga far att ta klivet över torget i riktning mot Nybros trendhak The Salty dog, en klädbutik, en frisör och ett fik i ett. Framför högarna av  moderiktiga jeans från Cheap Monday, Nudie och klassiska Levi's får min pappa ett infall att det är just ungdomsbyxor, ja jeans, han behöver så han ber den trevliga damen i affären att ta fram den storlek som hon tror passar honom. Har farsgubben som precis fyllt 60 år fått en identitetskris? Ja den frågan figurerade nog i många huvuden hos bekanta som såg honom vandra ur The Salty dog med en påse innehållandes trendriktiga märkesjeans. Vi som känt honom hela livet vet att så inte är fallet. Gubben är fortfarande som en pojk, nyfiken på nya saker, precis som sin morbror.

Tankar från en lördag, nu börjar en briljant kväll....

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: