Vin(gligt)

2008-10-08
18:53:19

Tim Adams - bra vin eller framför allt frukt av ett skickligt varumärkesbyggande?
Vin & reklam intresserade har knappast undgått vinimportören Fondbergs kampanj för att stärka deras varumärke Santa Helena. Annars pratas det lite om Image,varumärkesidentitet och varumärkesbyggande när det gäller vin. På sin höjd är det något vindistrikt som försöker Trade marka sin specialitet.    Marknadsföringsperspektivtet borde vara lika naturligt på en vinblogg som det är i modevärlden. Men i vinkretsar verkar det vara tabu och diskutera varumärkesbyggen lika solida som bron till öland inte långt härifrån. Tro mig jag har försökt, men när det kommer till vin så tror människor att det alltid är det vin med högst kvalitet som är det dyraste vinet och det som är mest nobelt framställt. Men varför i hela världen skulle vin vara annorlunda från alla andra konsumentprodukter i en värld där folk är vad man konsumerar eller vad man förväntas konsumera?   Här om veckan smuttade jag på ett australiensiskt vin från producenten Tim Adams, vilket födde tankarna kring varumärkesbyggande i vinbranchen.  Tim Adams The Aberfeldy 2005 heter vinet som fick mig att minnas tider i livet då Kotlers tegelsten släpades från föreläsning till föreläsning. Visst Tim Adams The Aberfeldy 2005 var gott men att jämnföra med Château de Bel-Air så kändes det riktigt mejkat och tillrättalagt samtidigt som det inte hände så mycket mer med vinet då det luftats och öppnat upp sig. Något som därför blev en överaskning var att vinet från Tim Adams och Australien var något dyrare än Château de Bel-Air från självaste Bordeaux.  Kanske är jag lite subjektiv när jag hävdar att Tim Adams inte kan jämnföra sig med Bel-Air som vin men däremot har de lyckats tillskriva vinet attribut,, som gör att folk är beredda att betala mer för vinet och därmed varit framgångsrika i sitt varumärkesbyggande. En blick på hemsidan för Tim Adams så går det upp för mig att företaget lyckats bra med det som på marknadsföringsspråk kallas storytelling. Företaget har tämligen väl lyckats att sprida en positiv historia kring vinet och företaget, vilket gör att folk inte bara köper ett vin vid valet av Tim Adams produkter utan känner att de köpt någonting större, ett sätt att leva, en attityd och vissa värderingar för att dra det till sin spets. Alla vinvarumärken borde jobba mer på den här biten. Om vi på Vin(gligt) fick i uppdrag att ta fram ett print åt Tim adams skulle det som hastigast se ut like this.......


"Simply another wine, for life, worth dying for from Tim Adams

Tim Adams The Aberfeldy 2005
Ett Smakrikt  vin med tydlig karaktär av rostade ekfat, inslag av plommon, mörka körsbär, mynta och choklad. Så skriver systembolaget om vinet, vänligen prova själva......


Kommentarer:
#1: Hanna

Svårt att jämföra två så pass olika viner och kanske inte som du nämde inte helt rättvist. Dessutom är prissättning inte heller alltid jämförbart mellan olika länder, produktionskostnader osv. Varumärkesbyggande är i hög grad intressant, vill dock inte påstå att Tim Adams är bättre på varumärkesbyggande än vinmakning. Har inte provat deras röda men både deras Semillion och Riesling är riktigt trevliga. Try it you might like it!

2008-10-24 @ 13:35:06
#2: Mikael

Jag får helt enkelt utifrån dina rekommendationer gå och smaka de vita vinerna från Tim Adams, de har fått rysligt bra kritik. Kanske är Tim Adams betydligt vassare på vita viner?

2008-10-24 @ 19:35:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: