Vin(gligt)

2008-12-06
18:32:52

It (jul)must have been love......
Varje år till jul försöker Coca-Cola med den mer påkostade reklamfilmen efter den andra att övervinna våra frusna hjärtan. Men år ut och år in är det en annan dryck i vårt land som sopar banan med den multinationella jätten. Något som måste kännas tufft eftersom Coca-Cola världen över förknippas med jul allt sedan man 1931 lanserade den rödklädde jultomten med vitt skägg ritad av Haddon Sundblom . Drycken som jag syftar på är givetvis vår älskade Julmust . En dryck som av tradition är djupt inetsad i den svenska folksjälen. Därför behöver den knappast en påkostad reklamfilm för att leva vidare som storsäljare i juletider.

Lite lånsökt, ja nästan med snudd på övertramp,så torde bandmedlemmarna i Roxette vara de svenskar som spridit ordet must världen över. Ja låten "It must have been love " har vid det här laget spelats över 4 miljoner gånger i amerikansk radio. Men är låten enbart en populär lovesong eller döljer låten något mer? Drar jag min konspirationsteori till sin spets så är låten en dold reklam för drycken must, gjord  för att torna ned Coca-Colas allt mer påkostade reklamfilmer i juletid i en tid då reklam-TV växte fram  i Sverige. Tanken är inte helt uppsnärjd i det blå eftersom Roxette lanserade låten  i original versionen som en julsång till julhelgen året 87-88.  Då hette låten, It Must Have Been Love (Christmas for the Broken Hearted).  Gessle kunde valt  ett annat ord istället för must , med liknande betydelse. Har jag lyckats övertyga er om att den populära låten alltmer framstår som en reklamlåt för drycken must?...... småler


Coca-Colas försök att övervinna våra frusna hjärtan från Julmusten

Här följer vår Julmust topp tre-lista.
  1. Apotekarnes Julmust från Carlsberg
  2. Julmust original från Kopparbergs
  3. Alla tiders julmust från Åbro
Ett juligt inlägg, men ack så långsökt.....
Kommentarer:
#1: miha

Kan bara hålla med dig när det gäller ordningen på vilken must som är godast.

2008-12-09 @ 19:37:51

Härligt att du håller med min lista om de godaste musterna

2008-12-10 @ 19:06:57

hmm... tycker nog att Guttsta källas julmust är mkt. bättre än de tre på listan. Kan var så att den inte finns neröver men kolla på http://www.guttstakalla.se/



//Per

2008-12-10 @ 20:47:53

Guttsta källas julmust har jag inte sprungit på i Kalmar, jag får leta. Tack för länken

2008-12-10 @ 21:41:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: