Vin(gligt)

2007-03-30
10:35:00

Vin(gligt) om vinglas
I de djupaste av småländska skogar, i det område som benämns Glasriket och där näcken sägs spela om natten, växte jag som driver Vin(gligt) upp. Att jag växt upp i trakter där glaset har en naturlig plats i vardagen, samtidigt som jag sommar efter sommar i unga år utforskat varje vrå av Orrefors glasbruk har medfört att valet av vinglas för min del så här långt i livet fallit på glas från varumärke Orrefors. Men spelar valet av vinglas någon roll?

Givet är att det känns exklusivare att dricka ur ett vinglas från ett välkänt varumärke med en varumärkesimage som man vill knyta an till. Precis som att bära en kostym av ett exklusivare slag. Under mina marknadsföringsstudier på Högskolan behandlade vi Orrefors som varumärke i vår kandidatuppsats. En konsument uttalade sig - "att dricka ur ett glas från Orrefors får mig att uppskatta drycken mer och ger en känsla av finkultur". Bortsätt från att rätt varumärke på glaset kan få effekten att det förhöjer smakupplevelsen av drycken så är designen på glaset än viktigare för hur vinet smakar. Detta då ett vin kan dofta och smaka olika beroende vilket glas det avnjuts från. Ett bra vinglas skal kort och gott cementera vinets karaktär. Hade jag idag gott och köpt vinglas så hade förmodligen valet fallit på Difference från Orrefors som Erika Lagerbjälke formgivit.
image13
DIFFERENCE Designer: Erika Lagerbielke Foto: Roland Persson

Närheten till de småländska glasbruken och då främst Orrefors har medfört att jag redan köpt på mig glas att njuta vin ur. Glasen jag då köpt på mig är glas från Orrefors vid namn Nobel, Karolina, Merlot och Intermezzo. Dessa kommer jag nog att fortsätta avsmaka vin ifrån så länge de är hela. I bilden nedan ser du ett kul kollage över de vinglas Vin(gligt) använder.

image14
Vin(gligt). I bilden syns vinglasen Merlot, Nobel, Karolina och Intermezzo från Orrefors



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: