Vin(gligt)

2007-03-30
22:15:07

Vin(gligt) om rädslan att inte räknas och att verka förmer än andra...
En storslagen sommarnatt på en uteservering i sommarstaden Kalmar, en dam kommer fram till mig och flashar med sina solglasögon på ett sätt som skriker "titta på mig i mina glasögon". Jag noterar glasögonen och frågar om hon köpt dessa på H&M utan att tänka mig för att folk anser H&M mindre värt och därför ingenting att skryta med. Damen med solglasögonen replikerar med att hon köpt dessa i Tyskland samtidigt som hon springer iväg med gråten i halsen. Min vänliga fråga har därmed sårat henne. Efter en stund springer jag efter och förklara att jag inte menar något illa med att blanda in H&M, detta då H&M för mig har en Image av modemedvetenhet till ett förträffligt pris och att de är tidigt ute med trender och att det därför inte är någon nackdel om solglasögonen är köpta där. Hade jag däremot frågat om bågarna var av märket dior eller prada hade nog damen skinit upp som en sol. Denna historia är ett bevis på hur stor fåfängan är. Samtidigt som den framhäver hur vissa människor tror att de blir mer omtyckta om de bär rätt kläder osv. Historien om solglasögonen är bara ett exempel och fåfänga och snobberi är företeelser som är direkt översättliga till vinets värld.

För en tid sedan hade vi fest och för att inte slippa kånka på flaskor till ett stort sällskap köpte vi bag-in-box, samtidigt då det var mest prisvärt. Vid middagen som följde fick gästerna gå och fylla sina glas själva ur boxarna. Efter en stund var det någon som skulle visa sig för mer än andra, en veta bättre typ, som uttryckte detta genom att klanka ned på andra, på samma sätt som Mona Sahlin gjorde trettio gånger på Moderaterna under sitt tal nyligen. Kritiken eller påhoppen under middagen handlade om att det var billigt och ute att bjuda på bag-in-box. Vidare uttryckte personen som stod för kritiken att han inte skulle dricka mer utav vinet. Denna gång tog inte personen som stod för inköpen åt sig utan kom på en kupp för att avslöja den person som ansåg att han var förmer än andra och därför krävde fiinvin. Individen bakom vininköpet hämtade en flaska rött vin som kostar något över 150 kronor på systembolaget och visade det för grabben som tyckte sig var förmer än andra, går tillbaka till köket med dennes glas och fyller på med vinet på bag-in-box. Dock tror killen som klagade på det billiga vinet att han har det dyrare vinet i glaset, varför han sitter med sitt glas och skryter att han har bättre vin än alla andra i sitt glas. Konstigt vilken effekt rätt namn på en pryl kan betyda mycket för människor, så pass att man när det kommer till vin är beredd att köpa det som framstår som exklusivt och inne i stället för det som känns rätt och smidigast och godast utifrån rådande situation.

Fortsatt ha blicken kvar i skyn och gör din grej
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: