Vin(gligt)

2007-03-30
15:39:41

Châteauneuf-du-Pape La Crau de ma Mère 2004
Här på Vin(gligt) gav vi i helgen tips om vilka viner som passade till våra tre favoriter i melodifestivalen. En läsare kommenterade inlägget och tyckte att en Chateauneuf-du-Pape skulle sitta bättre till The Ark. Vi hade föreslagit ett av de bästa vita vinerna på systembolaget just nu, närmare bestämt Mezzacorona Chardonnay. I samma veva passade en vän på att skicka över sin bedömning av vinet Châteauneuf-du-Pape La Crau de ma Mère 2004.

image21 Snabbfakta Châteauneuf-du-Pape La Crau de ma Mère 2004;


DRUVSORT: Grenache, Syrah, Mourvèdre

ALKOHOLHALT: 14,5%

PRODUKTTYP: Röda viner - fylliga

URSPRUNG: Rhône, Frankrike

PRODUCENT: Domaine du Père Pape

Vinets karaktär...

Ett kryddigt och mustigt vin för att låna några ord i från produktbladet på Oenoforos. För att återgå till mina egna anteckningar gällande doft och smak så framträder en viss ton av skogens alla bär och katrinplommon. Vidare mynnar smaken ut i en elegant nyans av lakrits. Mitt doftsinne är inte det bästa men jag finner liknande dofter som jag beskrivit i smaken.

Vinets betyg...

Världsklass i rätt sällskap. Jag gillar vinet och det hade förmodligen nått högre betyg på betygstermometern här på Vin(gligt) om det inte vore för priset. Precis 241 kronor för flaskan på Systembolaget. Men som sagt gott är det även om jag inte är någon direkt uttalad "big fan" av franska viner. Det som hämmar vinet är priset, jag vet att jag har nämnt det förut men det måste gå att få mer vin för dessa pengar. För även om smaken mynnar ut i en elegant nyans av lakrits så förväntade jag mig mer. Prova vinet då det är gott och framförallt kan det passa dig mycket bättre och du kan till och med känna det som ett fynd. Vinet passar utmärkt till lamm och vilt. Vin(gligt) rekommenderar vinet till en trevlig middag i sällskap av de bästa av vänner, men hintar även om att man för 241 kronor på systembolaget får mycket mer ut av ett vin från italien då de inte alls har samma prestigefyllda image knutna till sina varumärken. För 242 kronor hade vi på Vin(gligt) hellre köpt Brunello di Montalcino Val di Suga.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: