Vin(gligt)

2007-04-16
16:09:09

ungdomsfylla.se

Reflektion kolon. Vart är samhället på väg? En frågeställning som fyller mitt intellekt till bredden när jag bläddrar igenom tidningen Barometern. Artikeln som förbryllar mig och ger upphov till min frågeställning inleds med; ?200 ungdomar deltog i en spritfest vid Rismålagöl?. Festen var helt utan kontroll av vuxna och enligt vittnen var elvaåringar berusade?. Inte nog med att lokaltidningen efterapat kvällsblaskorna och använder ordet spritfest utan något har gått ordentligt snett om elva åringar böjar inmundiga alkohol.

 

Återblick. När jag var elva uppslukades alla min fritid av tanken eller rättare sagt drömmen om att bli rik och berömd genom att lyckas inom någon idrott. Läxorna gjordes till punkt och prick och när man var hos vännerna spelade vi landhockey eller lekte en oskyldig lek baserad på någon tv-serie som sändes framåt kvällningen. På skoldiscona var det Ferraribilar och Champis som regerade och någon tanke om att dricka sprit kom nog inte in i livet förrän en dag i slutet av högstadiet. Om allas uppväxt såg ut så är svårt att avgöra då man i den åldern bedövades av den trygga villaidyllen. Att jag debuterade i slutet av högstadiet och inte som de ungdomar som är 11 år kanske berodde på att mina föräldrar tydligt klargjort vad som gällde och dragit gränser, samtidigt som de alltid visade att de brydde sig genom att vara med och störta så gott det går.

Så det är dags för dagens föräldrar att ta ett större föräldraransvar.


Drick hellre gott än mycket

 

Vin(gligt)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: